Flexleasing

En leasingaftale uden den høje registreringsafgift

Hvad er flexleasing?

Flexleasing er kort fortalt en leasingform, der gør kørsel på danske nummerplader muligt uden betaling af den fulde danske registreringsafgift.

Ved flexleasing betales registreringsafgiften i stedet procentuelt i månedlige rater - beregnet ud fra den samlede vurderede fulde registreringsafgift.

Privat flexleasing giver dig bl.a. også mulighed for at lease en af de lækre luksusbiler, som du finder i vores eksklusive brugtvognsafdeling i Greve.

Søg biler her

Flexleasing - kort forklaret

Se videoen, hvor vores salgsdirektør forklarer, hvad flexleasing er, og hvornår det kan betale sig. 

Hvordan foregår flexleasing?

I praksis foregår flexleasing ved, at leasingselskabet registreres som ejer af den pågældende bil, mens leasingtager registreres som bruger. I den forbindelse indbetaler brugeren/leasingtager et depositum på typisk 30% af bilens pris (uden registreringsafgift).

Derudover indbetales det forventede værditab i perioden, kontraktoprettelse, evt. satellitovervågning, samt 2 måneders leasingydelse i sikkerhedsstillelse.

Herefter behandles sagen hos SKAT, og bilen kan så indregistreres. Læs mere om SKATs regler for flexleasing HER

Flexleasing

Hvornår kan flexleasing betale sig?

En god tommelfingerregel er, at det kun giver mening at flexlease biler over 3 år og til en værdi på over 400.000 kr. Flexleasing er derfor en attraktiv måde at finansiere en mere eksklusiv brugt bil på.

Grunden til, at bilerne helst skal være +3 år, er, at biler under 3 år skal betale 1% registreringsafgift om måneden. Hvorimod biler over 3 år kun skal betale 0,5% i afgift. Derfor er det en rigtig god idé, at vente til bilen er 3 år.

Hvorfor kun på eksklusive biler med en værdi på over 400.000? Det er som nævnt kun en tommelfingerregel - du kan i teorien flexlease alle biler, men for at det skal være en god forretning for dig, er det nødvendigt, at en tilsvarende bil på fuld afgift, har et vist værditab.

Det skyldes, at der er omkostninger forbundet med at stifte og administrere en flexleasingaftale. Så for at opnå en nævneværdig besparelse, som overstiger disse udgifter, så er bilen nødt til at have et højt værditab, som vil overstige de totale omkostninger.

Se eksemplet nedenunder for at få et overblik. 

Medarbejder hos A&M der rådgiver om splitleasing

Fordele og ulemper ved flexleasing

Flexleasing lyder meget fordelagtigt, når man ser eksemplet ovenfor. Dog er det som tidligere nævnt ikke fordelagtigt for alle bilklasser.
Der er både fordele og 
ulemper ved flexleasing:

Fordele
  • For det første er der mindre kapitalbinding end ved køb af bil på fuld dansk registreringsafgift.
  • Der er lavere totalomkostninger i perioden (for biler typisk over 400.000 kr.).
  • Man er helt ufølsom over for ændringer i afgiften, fordi afgiften ikke er bundet i bilen.
  • Ved salg står bilen uden afgift og kan derfor sælges i hele verden – så der er mange flere købere til bilen.
  • Bilens værdi forsikres uden fuld afgift, så man har en væsentlig lavere forsikringspræmie.
Ulemper
  • Du er som forbruger ikke beskyttet i samme grad ved flexleasing.
  • Der er normalt ingen garanti/reklamationsret.
  • Hvis den forventede restværdi og den faktiske restværdi ikke matcher, kommer der en ekstraregning (Det ville der også gøre, hvis du havde købt bilen).
  • Det koster penge at oprette og administrere en flexleasingaftale.

Eksempel på flexleasing

Flexleasing kan give dig store besparelser – lad os tage et eksempel: Du vil gerne flexlease en BMW X5. Bilen er fra 2015 og koster 730.000 på fuld dansk registreringsafgift.

De estimerede totalomkostninger det første år vil være 180.000 kr. ved køb, men kun 130.000 kr. ved en flexleasingaftale – altså en markant forskel.

Og det gælder også ved andet og tredje år, hvor tallene ligger på hhv. 130.000-110.000 kr. og 105.000-90.000 kr. ved køb og flexleasing.

Den totale besparelse på en 3-årig periode er her 85.000 kr.

Køb vs. flexleasing illustration

Eksemplet er beregnet på baggrund af et årligt værditab på 20 procent. Leasing er beregnet ud fra finansieringsrente 3,5 procent. Køb er beregnet ud fra finansieringsrente 2,5 procent.

Hvorfor flexlease hos Andersen & Martini?

Vi er til for at gøre det sikkert, overskueligt og nemt for dig, så du får en god oplevelse med flexleasing. Og der er mange gode grund til at vælge Andersen & Martini, når du skal flexlease din bil:

  • Vi har et dedikeret team af flexleasing-eksperter, som er klar til at rådgive dig til en god oplevelse. Vores team ved ganske enkelt alt om flexleasing.
  • Vi har rent faktisk drømmebilerne stående i vores premium-afdeling i Greve, så du kan se og prøve bilen, inden du eventuelt beslutter dig for at flexlease.
  • Bilernes pris står skarpt i markedet, så du har en realistisk restværdi efter leasing.
  • Du kan bruge din nuværende bil som udbetaling.
  • Vi tilbyder garanti på bilen, som dækker skjulte fejl op til 100.000 kr.
  • Vi kan tilbyde en attraktiv kaskoforsikring.
  • Vi lader dig ikke i stikken og hjælper dig med at komme ud af aftalen igen. Derfor tilbyder vi Restværdisikring.

Det siger vores kunder om os

Hos Andersen & Martini sætter vi kunden i højsædet. Derfor er det utroligt vigtigt, at DU er tilfreds, når du besøger vores eksklusive brugtvognsafdeling i Greve.
Se hvad nogle af vores kunder siger om deres oplevelse med vores afdeling i Greve nedenfor. 

"Vores flexleasing biler gennemgår altid et omfattende sundhedstjek"

"Vi sælger kun biler, vi kan stå 100 procent inde for, og vores brugte luksusbiler til flexleasing får et sundhedstjek på 29 kritiske punkter, inden de sættes til salg"

Jonas Andersen, Salgsdirektør
Jonas Andersen, Salgschef

Flexleasing vs. privatleasing

Privatleasing er den mest udbredte form for leasing af bil til privatkunder. Det giver en høj grad af økonomisk stabilitet og tryghed, som for mange er et vigtigt parameter i en stor investering. Flexleasing er i højere grad en mulighed for at få din drømmebil finansieret på en økonomisk attraktiv måde.

Hvor privatleasing typisk er på nye biler, er flexleasing typisk på biler der er min. 3 år gamle, da afgiftsbetalingen på biler under 3 år er over dobbelt så høj.

Flexleasing minder på nogle punkter om privatleasing, men er faktisk meget mere lig køb af bilen. Vi har herunder skitseret de største forskelle på flexleasing og privatleasing.

Flexleasing
  • Oftest biler der er min. 3 år gamle samt har en markedsværdi på min. 400.000 kr.
  • Udbetalingen udgør typisk 30% af bilens pris uden registreringsafgift.
  • Lav månedlig ydelse.
  • Serviceeftersyn og reparationer er ikke en del af aftalen.
  • Forsikring er ikke en del af aftalen.
  • Grøn ejerafgift er ikke en del af aftalen.
  • Ved aftalens udløb, skal du henvise til en køber af bilen, og det er derfor dig der er ansvarlig for videresalg af bilen (du kan også købe den selv).
Privatleasing
  • Oftest nye biler, dog er det ikke alle modeller der kan privatleases.
  • Udbetalingen er typisk meget lav, og ligger oftest mellem 5-15.000 kr.
  • Højere månedlig ydelse.
  • Service er inkluderet i den månedlige ydelse.
  • Det er meget forskelligt om forsikring er inkluderet i den månedlige ydelse.
  • Det er meget forskelligt om grøn ejerafgift er inkluderet i den månedlige ydelse.
  • Ved aftalens udløb, skal du blot aflevere bilen tilbage til leasingselskabet.

Flexleasing - biler på lager

FAQ - Flexleasing

  • Flexleasing er en leasingform, der gør kørsel på danske nummerplader muligt uden betaling af den fulde danske registreringsafgift.

    Ved flexleasing betales registreringsafgiften i stedet procentuelt i månedlige rater - beregnet ud fra den samlede vurderede fulde registreringsafgift.

    Når du skal sælge bilen igen (du kan naturligvis også købe den selv), har du også mulighed for at sælge den til hele verden, da registreringsafgiften ikke er bundet i bilen. Af samme årsag er du helt ufølsom over for ændringer i afgiften. Ydermere får du også en væsentlig billigere forsikring, da bilens værdi forsikres uden fuld afgift.

    Flexleasing giver mening ved køb af en min. 3 år gammel bil med en markedsværdi på min. 400.000 kr., hvorfor flexleasing typisk er en attraktiv måde at finansiere en eksklusiv brugt bil på.

  • Der er to helt grundlæggende tommelfingerregler for hvornår flexleasing giver mening:
    - Bilen skal min. have en markedsværdi på 400.000 kr.
    - Bilen er min. 3 år gammel.

    Det er muligt at få udført en flexleasing beregning, så du nemt kan få vurderet om det giver mening at flexlease en konkret bil.

  • Flexleasing foregår ved at leasingselskabet registreres som ejer af bilen, mens du som leasingtager registreres som bruger. Sammen med leasingselskabet fastlægger du dit årlige kørselsforbrug, og ud fra det beregnes din månedlige ydelse samt restværdien ved aftalens udløb. Du indbetaler et depositum på typisk 30% af bilens pris uden registreringsafgift, det forventede værditab i perioden, kontraktoprettelse og 2 måneders leasingydelse i sikkerhedsstillelse. Derefter behandler SKAT sagen og indregistrerer bilen.

    Når du skal sælge bilen igen (du kan også købe den selv), har du mulighed for at sælge den til hele verden, da registreringsafgiften ikke er bundet i bilen. Hos Andersen & Martini hjælper vi dig med at sælge din bil videre ved udløb af aftalen. Og vi har prissat vores biler skarpt, så vi kan fastsætte en restværdi der er realistisk når aftalen udløber.

    Dog er der altid en risiko for en ekstraregning hvis den forventede restværdi og den faktiske restværdi ikke stemmer overens (det er dog også en risiko ved alm. køb af bilen). Derfor tilbyder vi Restværdisikring hos Andersen & Martini.

  • Flexleasing er kendetegnet ved en høj udbetaling og en lav månedlig ydelse, mens privatleasing er kendetegnet ved en lav udbetaling og en lidt højere månedlig ydelse.

    Ved flexleasing er du selv ansvarlig for serviceeftersyn og tager dermed selv risikoen for uventede ekstraregninger. På en privatleasingaftale er service inkluderet, og du kender derfor helt nøjagtigt dine månedlige omkostninger.

    Hvor privatleasing typisk foregår på helt nye biler, er flexleasing oftest på biler der er min. 3 år gamle og har en min. markedsværdi på 400.000 kr. Flexleasing er derfor mere en måde at finansiere en eksklusiv brugt bil på.

    På en flexleasingaftale er du selv ansvarlig for videresalg af bilen ved aftalens udløb (eller kan købe den selv), mens du på privatleasing blot afleverer bilen tilbage til leasingselskabet.

    Flexleasing minder på nogle punkter om privatleasing, men er faktisk meget mere lig køb af bilen.

  • Restværdi på en flexleasingaftale er et udtryk for hvad bilen forventes at kunne sælges til, altså hvilken pris der formodes at kunne opnås når din leasingperiode er ovre og bilen skal sælges.

    Restværdien fastsættes uden registreringsafgiften, da en bil på flexleasing ikke er indregistreret på fuld afgift. Restværdien fastlægges af leasingselskabet når du indgår aftalen. Hos Andersen & Martini har vi prissat vores biler skarpt i markedet, så vi har mulighed for at fastsætte en realistisk restværdi.

    Der er imidlertid altid en risiko for en ekstraregning hvis den forventede restværdi og den faktiske restværdi ikke matcher (det er dog også en risiko ved alm. køb af bilen). Derfor tilbyder vi Restværdisikring hos Andersen & Martini.

  • Flexleasing er en attraktiv måde at finansiere eksklusive brugte biler på. Når du flexleaser, betaler du registreringsafgiften procentuelt i månedlige rater i stedet for at betale den fulde afgift fra starten. På den måde, betaler du kun for den periode du kører i bilen. Der er samtidig nogle ekstra fordele:
    - Du har mulighed for at sælge bilen til hele verden, da afgiften ikke er bundet i bilen.
    - Du er helt ufølsom over for ændringer i afgiften (af samme årsag som ovenstående).
    - Du får en væsentlig billigere forsikring, da bilens værdi forsikres uden den fulde afgift.

    Da der er nogle omkostninger ifm. etablering af en flexleasingaftale samt at afgiftsbetalingen er dobbelt så høj på biler der er under 3 år gamle, er flexleasing typisk kun attraktivt på biler med en markedsværdi på min. 400.000 kr. og er mindst 3 år gamle.

  • Selvom flexleasing på nogle punkter minder om privatleasing, er denne del faktisk meget mere lig køb af bilen. På en flexleasingaftale sørger du selv for vedligeholdelse af bilen, både ift. serviceeftersyn og reparationer. Du er også selv ansvarlig for forsikring og grøn ejerafgift.

Stil spørgsmålUdfyld nedenstående og stil dit spørgsmål. Vi sidder klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål eller ønsker rådgivning omkring dit bilkøb.

 

Vi bestræber os på at svare dig inden for 3 timer i arbejdstiden, men der kan gå længere tid i særligt belastede perioder.

Kontakt osUdfyld nedenstående og skriv evt. en besked omkring din henvendelse. Så vil vi komme tilbage til dig hurtigst muligt.

 

Vi bestræber os på at svare dig inden for 3 timer i arbejdstiden, men der kan gå længere tid i særligt belastede perioder.