FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Find svar på nogle af de oftest stillede spørgsmål

Få svar på de mest almindelige spørgsmål

Klik nedenfor og få svar på de oftest stillede spørgsmål. Send os dit spørgsmål, hvis der er noget, du ikke finder svar på.

LEASING

1. Skrammer & buler i forbindelse med leasing

Du kan nok ikke helt undgå småskrammer. Derfor er det vigtigt, at alt går rigtigt for sig, når du afleverer bilen igen. I korte træk gælder, at bilen skal være uden skader, men den må godt i øvrigt bære præg af at være brugt. 

Leasingkontrakten sikrer dig ret til at være til stede, når bilen gennemgås, ligesom det skal være en uvildig, der gennemgår bilen. Alle dessiner omkring slitage, skrammer m.m. fremgår tydeligt af din leasingkontrakt, og vil blive gennemgået sammen med dig i forbindelse med aftalens indgåelse.

Du kan kan læse mere her om leasing.

2. Opsigelse af leasingaftale før periodens udløb

Skulle din økonomiske situation ændre sig, efter du har tegnet en leasingaftale hos Andersen & Martini – og inden dens udløb, så kan du uden problemer komme ud af aftalen igen efter det første år – uden at komme i klemme eller blive påtvunget nogle ekstra udgifter.

Du har ret til at opsige leasingaftalen med én måneds varsel efter 11 måneder. Det betyder, at du i princippet kan komme ud af kontrakten efter i alt 12 måneder, herefter med én måneds varsel, og der er ikke knyttet andre gebyrer til opsigelsen. Ved en opsigelse af kontrakten før aftalens udløb bortfalder hele førstegangsydelsen. Andersen & Martinis leasingaftale opfylder FDM’s betingelser for en leasingkontrakt.

Læs mere her om privatleasing.

3. Hvordan vurderes bilen, når den leveres tilbage?

Hos Andersen & Martini har vi god erfaring med gennemgang og vurdering af returbilerne. De vurderes ud fra kørte kilometer og stand.

Først gennemgås alle bilens stamdata – herunder mærke, model, motorstørrelse, brændstoftype, farve, indtræk, servicebog, seneste serviceeftersyn m.m.

Derefter bliver bilen gennemgået for skader. Bilerne vurderes ud fra følgende skadetrin:

S1: Ridser mv. som kan fjernes ved almindelig klargøring.

S2: Stenslag, ridser mv. som ikke helt kan fjernes ved almindelig klargøring.

S3: Store stenslag, små buler (trykbuler fra parkering og lign.) og dybe ridser. Spotrepair og lignende kan anvendes, hvis det findes nødvendig.

S4: Dele som skal repareres/rettes og evt. lakeres.

S5: Dele som skal udskiftes eller genanskaffes.

Andersen & Martini tager billeder af S4 og S5, som fremsendes til kunden indenfor 2 arbejdsdage, efter at bilen er ankommet. Så har du 48 timer til at vurdere, om du ønsker skaden/skaderne vurderet af et FDM-kundecenter. Hvis du accepterer skaden/skaderne, vi du blive faktureret de faktiske omkostninger til udbedringen.

Efter skadesgennemgangen prøvekøres bilen på en kort strækning. 
Der foretages ikke nogen større mekanisk gennemgang af bilen.

NY BIL

1. Reklamationsret eller garanti ved ny bil

Som forbruger får du altid en garanti med når du køber en bil hos Andersen & Martini. Garantien er forskellig og afhængig af mærke og model, men du er altid sikret minimum købelovens bestemmelser, og i visse tilfælde er du endnu bedre stillet.

  • Garantien dækker fabrikations- og materialefejl, men ikke slidtage og ælde
  • Du kan altid se hvad din garanti dækker ved at læse i bilens service- og garantihæfte
  • Er du tvivl så ring til os og spørg
KIA Garanti:
Den længste bil garanti der ydes i Europa er fra KIA. Fra og med 1. januar ydes7 års garanti på enhver KIA solgt efter 1. januar 2010. Denne omfattende 7 års garanti er en altomfattende fabriksgaranti, som dækker op til 7 år, dog med en kilometer begrænsning på 150.000 km eller 3 år uden kilometer begrænsning. Ligeledes ydes en 7-12 års garanti mod gennemtæring, afhængig af model. Ydermere har den nye garanti den fordel for dig som kunde, at du kan sælge bilen videre og overdrage garantien til den nye ejer.

Læs mere her: Kia Garanti

Opel Garanti:
Hos Opel ydes 2 års fuld fabriksgaranti på enhver model samt en 12 års garanti mod gennemtæring af karosseri.

Ydermere tilbyder Opel vejhjælp i form af Opel Assistance. Opel Assistance giver dig adgang til hjælp døgnet rundt i tilfælde af driftsstop, uanset hvor du befinder dig i mere end 40 europæiske lande.  Denne service gælder alle nye Opel biler 12 måneder fra bilens indregistreringsdato eller fra bilens leveringsdato. Ved det anbefalede årlige eftersyn hos et autoriseret Opel værksted, vil denne service blive forlænget med 1 år af gangen.

Læs mere her: Opel Garanti

Peugeot Garanti:

Peugeot påtager sig i garantiperioden ansvaret for fejl, der er opstået ved bilen med de forbehold og betingelser, som følger af garantihæftet (garantien omfatter gratis reparation eller udskiftning af den defekte del på bilen). Derudover yder Peugeot en 12-årige garanti mod gennemtæring kommende indefra. Komponenter i hybriddrivlinjen anerkendt som defekte Læs mere om Peugeot Garanti her.

Lakgaranti:
Som supplement til det 2-årige garantiprogram yder Peugeot en garanti mod alle fejl i den oprindelige lak og klarlak, regnet fra datoen, hvor den nye bil leveres til dig eller din repræsentant, anført på ”Garanticertifikatet” i Garanti- og eftersynshæftet, gældende i en periode på 3 år for personbiler.

Fiat Garanti:
Ved køb af enhver FIAT ydes 24 måneders fabriksgaranti, 36 måneders lakgaranti og 8 års garanti mod rustgennemtæring indefra. Ydermere medfølger 2 års mobilitetsgaranti, der sikrer dig at komme videre i tilfælde af uforudsete hændelser. Denne garanti vil blive forlænget, hvis du overholder de anbefalede årlige serviceeftersyn fra fabrikken og får udført servicet hos en autoriseret forhandler.  

Læs mere her: www.fiat.dk

SAAB Garanti:
På SAAB’s 93 model ydes ti års garanti mod gennemtæring af karosseriet og seks år på 95 modellen. Starttidspunktet for garantien er enten den dag, bilen bliver registreret første gang, eller den dag bilen bliver leveret til dig, afhængig af hvad der kommer først.

Læs mere på: www.saab.com

Cadillac Garanti:
Der ydes 36 måneder eller op til 100.000km, hvad der måtte indtræffe først, fabriksgaranti på enhver Cadillac. Det er hele bilen, der er dækket af denne garanti med undtagelse af dækkene. Ligeledes dækker garantien i en periode på 72 måneder med ubegrænset kilometertal gennemtæring af karrosseriet.

Cadillac yder ligeledes vejassistance 24 timer i døgnet 365 dage om året overalt i Europa, hvis din bil skulle have et uforudset motorstop. I denne forbindelse tilbydes erstatningsbil, hotelophold eller hjemtransport afhængig af situationen.

Læs mere på www.cadillac.dk eller kontakt os for mere detaljeret information.

Corvette Garanti:
Ved køb af en ny Corvette, medfølger der 3 års total garanti eller 100.000km, hvad der indtræffer først. Ligesom ved Cadillac, er du som Corvette kunde også dækket af gratis vejhjælp.

2. Finansiering af din nye bil

Klik HER for at læse vores komplette guide til bilfinansiering.

3. Bilforsikring af ny bil

Forsikringsdelen i ethvert bilbudget kan være en tung post - specielt hvis man som forsikringstager ikke har den store anciennitet eller er førstegangsbillist.

Når du køber en ny bil hos Andersen & Martini A/S, er vores salgsmedarbejdere altid godt klædt på til at yde dig professionel rådgivning og hjælpe dig med at finde den forsikringsløsning, der passer dig og din økonomi bedst.

BRUGT BIL

1. Reklamationsret eller garanti ved brugt bil

Som forbruger får du altid en 24 måneders reklamationsret jf. lovgivningen. Derudover kan følgende gøre sig gældende:

  • Garantien er forskellig og afhængig af mærke og model
  • Som forbruger er du altid sikret minimum købelovens bestemmelser, og i visse tilfælde er du endnu bedre stillet
  • Garantien dækker fabrikations- og materialefejl, men ikke slitage og ælde
  • Du kan altid se, hvad din garanti dækker ved at læse i bilens service- og garantihæfte
  • Er du tvivl så ring til os og spørg
  • En reklamationsret dækker fejl og mangler, som er til stede på leveringstidspunktet.
  • Forbrugeren skal fremføre sin klage indenfor rimelig tid efter, at fejlen eller manglen er konstateret.
  • Ved reklamationsret efter de første 6 mdr., er det forbrugeren, der i tvivstilfælde skal bevise, at fejlen eller manglen var til stede ved leveringstidspunktet.
  • Ved garanti er det garantigiveren, der i tilfælde af tvivl skal bevise, at fejlen eller manglen var til stede ved leveringstidspunktet
  • Der kan afhængig af mærke og model være yderligere fordele for forbrugeren indbygget i garantien. Dette kan f.eks. være hjælp til en erstatningsbil ved længerevarende reparationer, hjælp til transport eller ophold ved udenlandsrejse og lignende.
  • Garantien dækker ikke følgeskader, udgifter eller besvær ved, at man skal undvære bilen eller andet, med mindre det er tydeligt specificeret
  • Forbrugeren skal være opmærksom på, at garantien kan ophøre, såfremt bilen ikke passes efter fabrikkens forskrifter.
  • Vælger forbrugeren at køre på uautoriseret værksted, ligger bevisbyrden for, at bilen er vedligeholdt efter fabrikkens forskrifter hos forbrugeren, og værkstedet kan kræve fuld dokumentation for udført arbejde, kvalitet af dele, olie m.m.

2. Bilforsikring af brugte biler

Køber du en brugt bil op til 5 år gammel af mærket OPEL, KIA, FIAT eller SAAB hos Andersen & Martini A/S, kan vi tilbyde dig fordelagtige forsikringsvilkår, hvad enten du er førstegangsbillist eller erfaren elitebillist. Få et tilbud af vores salgspersonale i en af vores lokale afdelinger.

3. Finansiering af din brugte bil

Klik HER for at læse vores komplette guide til bilfinansiering.

SERVICE

1. Dækkets mønsterdybde

Er dækkets mønsterdybde ulovligt? Find ud af om du overholder loven og de sikkerhedsmæssige anbefalinger.

Hvis der monteres vinterdæk som allerede har kørt en eller flere vintersæsoner, er det vigtigt at tjekke om mønsterdybden stadig er indenfor den tilladte grænse.

Loven foreskriver min. 1,6 mm mønsterdybde på person- og varebiler, men Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler mindst 3 mm. Dette skyldes, at et dæk med lille mønsterdybde ikke evner at aflede store vandmængder, og derved vil risiko for aquaplaning* øges.

Til sammenligning kan det nævnes, at et helt nyt dæk har en mønsterdybde på mellem 7 og 8 mm, alt afhængig af dæktype og dækfabrikat. Alle nye dæk har en lille markering på siden "TWI" (TreadWearIndicator), som angiver, at en særlig slidmarkering (tværrib) er indlagt i mønstret ud for dette mærke. Når dækket er nedslidt til 1,6 mm, ses tværribben, og det er tid til at dækket skal kasseres.

Den nemmeste måde selv at tjekke om mønsterdybden er tilstrækkelig er ved at stikke en 20 kr. mønt ned i mønstret. Er teksten "Margrethe II - Danmarks Dronning" dækket, er dækmønsteret minimum 3 mm dybt.

*Aquaplaning betyder, at vandet ikke kan ledes væk fra dækket, som derfor vil glide ovenpå vandet. Det vil medføre manglende styre- og bremseevner.

2. Opel Service - Autoriseret serviceeftersyn fra kun kr. 1.398,-

Klik HER og læs mere om Opel Service

3. Serviceaftale på din bil

Med en serviceaftale er du altid kørende

- og det er meget billigere, end du tror!

Når du køber din nye bil, har du altid mulighed for at tegne en serviceaftale. Du betaler en fast månedlig ydelse, der er skræddersyet efter dit kørselsbehov og din bilmodel, så du slipper for uventede værkstedsregninger - Din serviceaftale kan gælde i op til 5 år.

Med serviceaftalen er du dækket ind, så du ikke skal betale for:

  • Serviceeftersyn med originale reservedele på person- eller varebiler i henhold til serviceintervaller.
  • Uforudsete reparationer ved mekaniske og elektroniske fejlmeldinger.
  • Udskiftning af viskerblade og pærer.

Du kan også vælge at inkludere lånebil, dækhotel og skift af sommer- og vinterdæk i din serviceaftale.

4. Montering og opbevaring af dæk

Dæk monteret på fælge skal altid opbevares stablet eller hængende på et dækstativ. Løse dæk uden fælge skal opbevares oprejst og drejes en gang imellem, så de ikke får flade punkter. Det er desuden vigtigt, at dæk opbevares mørkt (ikke sollys), køligt og tørt, da de derved ældes mindst muligt og bevarer deres egenskaber længst muligt.

Hvis et dæk opbevares f.eks. på et loft, hvor der kan blive meget varmt under tagpladerne, mister gummiet sin smidighed. Det er klogt at rengøre dækkene, inden de sættes til opbevaring. Hos Andersen & Martini kan du nemt og bekvemt få opbevaret dine dæk vinteren eller sommeren over. På den måde slipper du for besværet med selv at fragte dine dæk frem og tilbage, og samtidig er du altid sikret, at dækkene bliver bevaret under de optimale forhold.

At få opbevaret dine dæk på A&M's Dækhotel er ikke dyrt – det koster faktisk kun kr. 462,50 pr. sæson – og til gengæld slipper du for alle bekymringerne. Alt du skal gøre når dækkene skal monteres, er at kigge forbi og nyde en kop kaffe - så klarer vi resten. Læs mere om Andersen & Martinis Dækhotel og bestilling HER.

Hjulskift hos Andersen & Martini koster kr. 479,-

5. Forskellen på vinterdæk og sommerdæk

Rent teknisk udmærker et vinterdæk sig fra et sommerdæk ved at være fremstillet af en blødere gummiblanding, der blandt andet indeholder silica, som egner sig bedre til kulde og derved giver bedre bremseegenskaber, end sommerdækkets gummimateriale. Vinterdækkets konstruktion bevirker blandt andet, at et vinterdæk bedre modstår kulden og opnår et bedre vejgreb ved lave temperaturer, end et sommerdæk.

Derudover har et vinterdæk flere lameller og en særlig mønsterudformning som gør, at dækket "bider" sig bedre fast i vejen og dermed fortrænger vand og sne bedre end sommerdækket. Det brede og bløde mønster på vinterdækket hjælper også til med at dræne vandet og forhindre aquaplanning, på samme vis, som det ”skubber” is og sne ud af dækket igen og derved forhindrer at det bliver til en ren skøjtebane. I modsætning hertil vil et sommerdæks smallere lameller og mønster i stedet ”holde” på sneen – og under varmen fra friktionen med vejbanen omdanne dette til en ”stor isflade”. Når det så er sagt, så er det altid vigtig at kontrollere om dine dæks mønsterdybde lever op til lovkravene.

Et ægte vinterdæk er mærket med et bjerg- eller snefnug-symbol, hvilket indikerer at dækket er specielt udviklet til vinterkørsel. Dæk med et af disse symboler er testet i vinterforhold og overholder særlige grænseværdier for bremsning i glat føre. I modsætning hertil er dæk markeret med symbolet ”M&S”, der står for mudder og sne. M&S-mærkede dæk skal altid monteres på alle fire hjul og må aldrig forekomme blandet med sommerdæk.

6. Har din bil mistet garantien?

Du har som regel tre typer af garanti på din bil:

  • Fabriksgaranti mod fejl og mangler. Dette kaldes populært for mekanisk garanti og dækker fejl og mangler, som har været tilstede på leveringstidspunktet
  • Lakgaranti, som dækker fejl og mangler, som har været tilstede på leveringstidspunktet
  • Rustgennemtæringsgaranti, som dækker rustgennemtæring af dit karrosseri

Du skal se i din bils servicehæfte for at være sikker på hvad der præcis dækkes af de forskellige garantier

Når du lader A&M vedligeholde din bil efter fabrikkens anbefalinger, så er du garanteret at din garanti bliver bevaret. Vi bevarer alt nødvendig dokumentation, bruger korrekte metoder og originale reservedele, så der aldrig vil være tvivl, når du er hos os. Lader du et ikke-autoriseret værksted vedligeholde din bil, og der opstår tvivl, er det din opgave at kunne bevise, at f.eks. vedligeholdelse er udført efter fabrikkens forskrifter ved hjælp af den nødvendige dokumentation

Er din bil ikke passet efter fabrikkens forskrifter, kan du i mange tilfælde genetablere din garanti. Kontakt dit A&M værksted, så hjælper vi dig gerne med at få garantien i orden igen.

7. Opstår der problemer efter garantien er udløbet?

Din bil kræver løbende vedligeholdelse og service, og det er nødvendigt at skifte f.eks. bremser en gang i mellem, efterhånden som de slides. Disse udgifter skal du selv betale og kan altid få en fair pris på dit A&M værksted.

I særlige tilfælde, hvor der opstår uventet store reparationer i forhold til bilens alder og brug, kan dit A&M værksted hjælpe dig med at få fordel af fabrikkens kulanceordning. Det betyder, at du kan få økonomisk hjælp af fabrikken og dit A&M værksted til reparationen. Dit A&M-værksted, vil altid undersøge muligheden for økonomisk hjælp, inden de kontakter dig forud for reparationen. Betingelsen for at få denne hjælp er, at du er en loyal kunde, som har passet din bil på autoriseret værksted.

Spørg os, hvis du er tvivl, inden du bekoster en dyr reparation på et andet værksted end vores. Vi vil altid hjælpe dig, når det er muligt og vil gerne passe på vores loyale kunder.

Læs også omkring de forskellige typer garanti, der oftest er på din bil, og hvad du skal gøre, hvis du har mistet garantien på din bil.

DIVERSE

1. A&M - Kontant-betalingsfri virksomhed

Andersen & Martini er blevet en ”kontant-betalingsfri” virksomhed. Det vil sige, at vi ikke længere modtager kontanter som betalingsmiddel, men derimod Dankort/Eurocard/Mastercard, MobilePay, checks og bankchecks som betaling.

Langt størstedelen af betalingerne i vores forretninger foregår i dag med Dankort, og derfor har vi følt det som et naturligt skridt, at afskaffer kontanter som betalingsmiddel. Dette tiltag er med til at effektivisere vores virksomhed og hjælper også med til at sikre vores kunder den bedst mulige service via de automatiske processer, der er ved betaling med et elektronisk betalingsmiddel i stedet for kontanter.

Som kunde i Andersen & Martini, vil du blive informeret om tiltaget ved bilkøb, og i forbindelse med at bilen afleveres til værkstedsbesøg.

2. Ejerafgift - hvad koster det?

Du skal betale ejerafgift – og ikke vægtafgift – af din personbil, hvis den er registreret første gang den 1. juli 1997 eller senere. Samme er gældende for varebiler, der er registreret den 18. marts 2009 eller senere.

Hvor meget, du skal betale i ejerafgift, afhænger helt af, hvor langt bilen kører på literen (målt efter den nye ECE-norm), det vil sige brændstofforbruget. Disse informationer finder du på registreringsattesten under Tekniske oplysninger. Hvis du vil undersøge ejerafgiften på en bil, inden du køber den, kan du slå bilmærke og model op på trafikstyrelsens hjemmeside.

Du kan også se SKAT’s oversigt over afgiftstakster her.

3. Miljøtillæg ved beskatning af firmabil

Miljøtillægget tillægges den skattepligtige værdi af fri bil. Miljøtillægget blev per 1. januar 2013 sat op fra 100% til 150% af den årlige ejerafgift. Hvis bilen ikke er omfattet omfattet af reglerne om ejerafgift, udgør miljøtillægget den årlige vægtafgift plus 150%.

Det betyder, at hvis du i 2013 får stillet en fri bil til rådighed, hvor ejerafgiften f.eks. er på kr. 5.000, så er miljøtillægget på kr. 7.500.

Personbiler, der er registreret første gang 1. juli 1997 eller senere, samt varebiler, der er registreret første gang 18. marts 2009 eller senere omfattes af ejerafgiften. Afgiften opkræves ud fra bilens brændstofforbrug, som står på registreringsattesten. Udligningstillægget på dieselbiler og privatbenyttelsestillæg skal ikke medregnes i miljøtillægget.

4. Bevar garantien på din bil

Vi hjælper dig med at bevare din bils fabriksgaranti og servicerer den efter fabrikkens forskrifter til punkt og prikke.

Som autoriseret forhandler har vi udstyret til at hjælpe med en præcis fejlfinding, og dermed kan vi forebygge reparationer, der kunne blive meget dyrere med tiden. Får du serviceret din bil hos os, har vi mulighed for at være kulante i forhold til reparationer. Du har mulighed for at tegne en serviceaftale, når du køber en ny bil, således at du ikke skal tænke på udforudsete udgifter, som f.eks. reparationer på bremser/kobling ved mekaniske og elektroniske fejlmedinger.

Alle vores teknikere er specialuddannede, som sikrer et fagligt korrekt udført arbejde, hvad enten det angår serviceeftersyn eller vedligeholdelse. Vi monterer kun originale og godkendte reservedele, der giver dig fuld sikkerhed for den bedste kvalitet. Vi har de nødvendige informationer på bilen, så den ved service bliver opdateret med den seneste software, og eventuelle produktforbedringer fra fabrikanten bliver udbedret og repareret gratis.

Har du en Opel, Saab, Kia, Fiat, Cadillac eller Corvette så husk også, at du bevarer gratis vejhjælp ved, at overholde de anbefalede serviceeftersyn som beskrevet ovenfor!

5. Billån hos A&M

Klik HER for at læse vores komplette guide til bilfinansiering.

6. Indgivelse af klage i forbindelse med en tvist

Opstår der en tvist mellem Andersen & Martini og dig som forbruger, kan du til enhver tid indgive en klage til:

Ankenævn for biler
Lautrupvang 2
2750 Ballerup
tlf: 32 71 29 29

Du kan læse meget mere på deres hjemmeside: www.bilklage.dk

7. TPMS - er det lovpligtigt?

TPMS står for ”Tire Pressure Monitoring System” og på dansk betyder det ”dæktryk monitoreringssystem”. Dette system er med til at overvåge dit dæktryk på alle fire hjul, når du kører.

Er det lovpligtigt?

Det er lovpligtigt, for alle fabriksnye personbiler siden november 2014, der sælges i EU, at være udstyret med det automatiske dæktryksystem – også når man skal have nye hjul på bilen, hvad end det måtte være vinter-, helårs- eller sommerhjul.

Har du derfor glemt at få eftermonteret det på dine nye hjul, så kan det være årsagen til, at der blinker en lampe i instrumentbrættet. Ydermere er det ulovligt.

Intet krav på ældre biler

Der eksisterer intet krav på biler ældre end november 2014 om, at de skal eftermontere TPMS. Dette gælder alene nyere biler efter den omtalte dato.

Denne side benytter cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere her.

OK

Stil spørgsmål

Udfyld nedenstående og stil dit spørgsmål. Vi sidder klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål eller ønsker rådgivning omkring dit bilkøb.

 

Vi bestræber os på at svare dig inden for 3 timer i arbejdstiden, men der kan gå længere tid i særligt belastede perioder.