Hvornår bør man skifte dæk?

Din bils dæk kan godt blive for gamle - også selvom de ikke er slidt ned til minimumsgrænsen.

Minimumsgrænse på dæk

Dækkene er en af de essentiel dele på din bil. Derfor er det vigtigt, at du skifter dem, når de er slidte. Loven siger, at et dæk som minimum skal have 1,6 mm slidmønster. Er de under 1,6 mm, vil din bil ikke kunne gå gennem periodisk syn.

Selvom dine dæk måske ikke er slidt HELT ned til 1,6 mm, kan det alligevel være en god idé at skifte dem. For selvom dæk ikke har en decideret udløbsdato, kan de godt blive for gamle.

Her på siden giver vi dig svaret på, hvorfor det er en dårlig idé at køre rundt på for slidte dæk - og hvorfor man bør skifte sine gamle dæk ud. 

Kontakt os

Derfor skal du ikke køre med gamle dæk

Hvornår er dæk for gamle?

Der er ingen reel udløbsdato på bildæk. Alligevel er det en rigtig god idé at tjekke, hvor gamle dækkene er, for med tiden bliver de mørnede og stive i det - og når det sker, vil dækkets sikkerhedsmæssige egenskaber forringes.

FDM og Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler, at man ikke lader sine dæk bliver mere end ti år gamle - og altså også selvom de ikke er slidt ned. Dæk, som har været i brug i 5 år eller mere, bør tjekkes af en mekaniker med jævne mellemrum (ca. hvert halve år), for at vurdere om dækket stadig er sikkert. 

Skal du have tempo-100 godkendte dæk til campingvogne, så er produktionsdatoen særdeles vigtig. En EU-bekendtgørelse bestemmer nemlig, at dækket ikke må være mere end 6 år gammelt.

Find dækkets alder

Dækkets alder findes som et firecifret tal på siden af dækket - ofte, men ikke altid, i forbindelse med dækkets DOT-, ECE- eller EEC-mærkning. De første to tal viser ugenummeret, og de sidste tal er årstallet, dækket er produceret i. Dækket på billedet er altså produceret i uge 46 i 2016, som tallene under pilen viser.

Få de nyeste dæk

Når du køber nye dæk, skal du være opmærksom på, at dækkenes alder tæller fra den dato, hvor de er produceret, og ikke fra den dag, de bliver sat på din bil. Derfor er det en god idé at bede om at få de senest producerede dæk, når du køber nye.

Dækteknologien udvikler sig løbende, og derfor kan der være forskel på helt nye dæk - og dæk, der er to, tre år gamle.

Køb dine nye dæk hos A&M

Hos Andersen & Martini har vi altid gode priser på dæk og fælge til Opel, KIA og Peugeot, som vi er autoriserede forhandlere af. Se priser på vinterdæk ved at klikke nedenfor.

Derfor skal du ikke køre med nedslidte dæk

Lovkrav på 1,6 millimeter 

Dine dæks mønster er afgørende for deres greb i vejen, og derfor må de ikke blive for slidte. Lovkravet er minimum 1,6 millimeter.

Er mønstret under dette niveau, vil din bil ikke kunne bestå et periodisk syn - og dækkets sikkerhedsegenskaber vil være væsentligt forringede. 

Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler, at dækmønsteret er på minimum 3 millimeter. Især ved aquaplaning er dæk med et mønster under 3 mm en sikkerhedsrisiko, lyder det fra rådet.

Dette er også den generelle opfattelse og anbefaling i branchen.

Kvalitet vigtigere end mønsterdybde

I en stor undersøgelse fra 2017 - baseret på 75.000 årlige test - konkluderer dækproducenten Michellin, at bilister bør køre deres dæk ned til de lovlige 1,6 mm. 

Mønsterdybden er nemlig i sig selv ikke altid en god indikator for, hvor godt et dæk reelt bremser på våd vej.

Tests viser, at nogle dækfabrikanter præsterer næsten samme bremseegenskaber på våd vej som nogle nye dæk – også selv om de er slidt til lovgrænsen på 1,6 mm mønsterdybde.

Grundlæggende betyder dækkets kvalitet nemlig mere end mønsterets dybde, lyder det. Læs mere om undersøgelsen HER.

Tid til at få skiftet til vinterdæk? Vi har altid lave priser 

Når vejgrebet bliver dårligere, er det nødvendigt at tilpasse sig forholdene. Derfor anbefaler vi 2 årlige dækskift. Hos A&M får du altid hjul- eller dækskift til en god pris.