Elbiler → Læs om fordele og ulemper

Elbiler er fremtiden. Det er mere attraktivt og populært at skifte over til el end nogensinde før. Herunder har vi beskrevet hvilke ting du skal overveje inden dit køb.

Elbilerne er blevet mere attraktive

Elbilerne er kommet for at blive. De er efterhånden ved at være så gode, at 90% af befolkningen kan få dækket deres kørselsbehov med en elbil. Rækkevidden er vokset markant, og det gør at flere og flere vælger at gå over til elbil, når bilen skal skiftes ud. Kombineret med de lukrative afgifter og det faktum, at en udfasning af salget af biler med forbrændingsmotorer kommer tættere og tættere på, er det blevet ekstra attraktivt at kigge efter en elbil. Elbiler har en lang række af fordele i forhold til de traditionelle biler.

Her i overgangsfasen til el er der dog stadig et par udfordringer, som du bør være opmærksom på, inden du tager springet. Vi har lavet en elbiltest, der kan hjælpe dig med at afgøre, om du er klar til at købe en elbil, og så har vi samlet alle de kendte fordele og ulemper ved elbiler, så du kan få et overblik.

Se elbiler til salg lige nu

De 5 bedste grunde til at vælge en elbil

  • Opladning er billigere end benzin - en elbil koster dig i gennemsnit 50 øre mindre pr. km.
  • Store afgiftsfordele lige nu – ingen CO2-tillæg, høj indfasningsrabat og bundfradrag
  • Bedre for miljøet og klimaet – elbiler ER grønnere
  • Spar i gennemsnit 30-50% på værkstedsregninger
  • Stærkere acceleration fra 0-100 km/t end tilsvarende konventionelle biler

Se en oversigt over alle fordele og ulemper her.

Top 3 nye elbiler hos A&M

Vi har samlet tre af de mest interessante elbiler, der kan købes i Danmark lige nu.

Kia e-Niro

Kia e-Niro

Opel Corsa-e

Opel Corsa-e

Peugeot e-208

Peugeot e-208

Elbil

De nye bilafgifters effekt på elbiler

De fleste elbiler vil blive billigere end tidligere, da de slet ikke vil få tilført CO2-tillæg i registreringsafgiften, og samtidig får et bundfradrag på hele 191.700 kr. Elbiler eller ”nulemissionsbiler” vil heller ikke længere have mindsteafgiften på 20.000 kr. modsat tidligere. Dog vil de større og dyrere elbiler blive ramt lidt og blive dyrere, da der stadig er et værdielement i registreringsafgiften, og indfasningen nu er hævet fra 20 % af afgiften til 40 % i 2021. Dog er forskellen fra tidligere ikke særlig stor, da der allerede med den gamle afgiftsmodel var særlig gunstige regler for elbiler.

Indfasningen af biler med nulemission er lavet for at fremme salget og adoptionen af de nye teknologier, således at vi får flere elbiler på vejene, uden at forbrugeren ”straffes” hårdt på prisen – en slags rabat for at købe ”grønt”, kan man også kalde det. Denne indfasning på elbiler vil fra 2025 blive hævet gradvist med 8 %-point pr. år frem til 2030 og 4 %-point frem til 2035, så ”rabatten” på afgiften er 0 % i 2035.

Fordele vs. ulemper ved en elbil

Fordele
  Sjove køreegenskaber med en stærk motor
  Forvarmet om vinteren eller nedkølet om sommeren
  Bedre for miljøet og klimaet
  Billigere at køre i og færre omkostninger til vedligeholdelse
  Mindre støj i kabinen
  Automatgear med jævn acceleration 
  Højere gensalgsværdi
  Start dagen på fuld tank
  Store afgiftsfordele lige nu
  Gratis parkering i flere storbyer
Begrænsninger
  Batteriet mister kapacitet med tiden
  En smule mindre fleksibilitet ift. "optankning"
  Elbil er tungere i vægt
  Dyrere end tilsvarende fossile brændstofbiler
  Ringere rækkevidde om vinteren
  Få elbiler har mulighed for anhængertræk
  Større forbrug ved højere hastigheder på motorvejen
  Begrænset udvalg på brugtbilsmarkedet

Fordele ved elbiler

Racing

Stærk acceleration, kraftig motor og sjove køreegenskaber

Elbiler er bare sjovere at køre i, længere er den ikke. Den nye generation af elbiler kommer med endnu bedre og kraftigere motorer, som giver en helt unik og voldsom konsistent acceleration - lige når du trykker på speederen. Du skal ikke vente flere sekunder på, at bilen først kommer op i omdrejninger, før der sker noget eller vente på gearskift. Det giver en sjovere, dynamisk og mere komfortabel kørestil. Specielt ved bykørsel, hvor langt det meste er start-stop-kørsel, har elbilerne for alvor deres helt store styrke. Den kvikke kørestil gør det legende let at flette ind og ud af trafikken, udnytte de små huller, nå det grønne lys og i sidste ende komme hurtigere gennem byen.

Forvarmet om vinteren eller nedkølet om sommeren – under opladning

Flere elbiler har mulighed for at indstille temperaturen på forhånd, da de har adgang til enorme mængder energi direkte i ladestikket eller i form af det store batteri. Når bilen holder og lader op, og du skal ud at køre, så kan du indstille den til at være opvarmet på forhånd. Du kommer nu ud i en lækker varm bil om morgenen, og har du mulighed for at lade ved arbejde og indkøb, så kan du også her komme ud i en varm eller kølig bil alt efter vejret. Det er da lækkert. Så skal du ikke sidde og fryse i de kolde måneder eller svede i en kogende bil om sommeren. Hvis du bruger det taktisk, vil du opnå en længere rækkevidde, da bilen så ikke skal bruge strøm fra batteriet til opvarmning/nedkøling.

Temperatur
Co2 udslip

Bedre for miljøet – punktum!

Der har været meget debat om elbiler i virkeligheden er grønnere, når det kommer til stykket, fordi de ved produktion af elbilernes store batterier udleder mere CO2. Men det indhenter de gennem deres forbrug, da el samlet set er meget mere skånsomt for miljøet - sammenlignet med dagligt at udlede store mængder CO2 ud i atmosfæren fra afbrænding af benzin- og diesel.

Det er heller ikke kun CO2, at biler med forbrændingsmotorer udleder. Der er en lang række af luftforurenende stoffer og sundhedsskadelige partikler, som helt elimineres ved overgang til el. Derfor er elbilerne samlet set gennem hele deres levetid – et meget grønnere valg. Den el, der bruges til opladning i Danmark, kommer i høj grad fra vedvarende energikilder – og med tiden bliver CObelastningen fra el, der stammer fra forbrænding af kul og naturgas, kun mindre.

Færre udgifter til service og vedligeholdelse

Elbiler er bygget mere simpelt op end en tilsvarende bil med forbrændingsmotor. En elbil består af langt færre mekaniske sliddele, som skal vedligeholdes og serviceres. De har ikke nogen gearkasse, kobling, tandrem, karburator, katalysator, dyser, tændrør, udstødninger eller lignende, der bliver slidt eller kan gå i stykker. Der skal ikke skiftes olie og oliefilter til service. Oveni dét bruges bremserne ikke i samme omfang, da størstedelen af nedbremsninger foretages udelukkende af motorbremsning. Det betyder, at man slider mindre på bremserne, og bremseklodserne holder derfor længere. Producenterne forventer, at elbilerne kommer til at have en væsentligt længere levetid. Alt i alt skal du sjældnere forbi mekanikeren med din bil og værkstedsregningerne bliver i gennemsnit 30-50% mindre.

Reparation
Afgiftsberegning af bil

Lav registreringsafgift / Lavest grønne afgift / Mere ekstraudstyr 

Med indfasningsplanen på plads for registreringsafgiften på el- og hybridbiler, som regeringen har indført ultimo 2020, har det aldrig været et bedre tidspunkt at købe ny elbil i Danmark. Planen som strækker sig frem til 2030 går ud på gradvist at indfase registreringsafgift på elbilen med størst økonomisk incitament i de første år. Dette gøres naturligvis for at stimulerer salget af elbiler nu, og belønne first-movers, så der kan komme flere "grønne" biler på vejene. Dét alene er en rigtig god grund til at overveje at skifte til elbil nu. I stedet for at låne penge til at betale afgift med, så får du rent faktisk bil for dine hårdt tjente penge i stedet. Det betyder også, at du kan tilvælge ekstraudstyr efter eget ønske uden at betale store summer til staten i form af ekstra afgift på dette. Af den grund kommer elbiler ofte med en stor mængde af ekstraudstyr fra fabrikken, selv i standardmodellerne.

Mindre støj i kabinen

En elmotor genererer langt mindre lyd end en almindelig bil, derfor støjer elbiler meget mindre. Det giver en mere behagelig oplevelse inde i kabinen, hvor det er nemmere at føre samtaler, selv når det går stærkt. Helt lydløs er de dog ikke, da du pludselig bliver mere opmærksom på støj fra vinden, dækkene og vejen. Støjen fra dæk og vej kan med fordel reduceres væsentligt (omkring 4 dB) via en støjdæmpende behandling af bilens undervogn. Se mere her 

Stilhed
Gear

Ingen gearskift

Langt de fleste elbiler har kun ét gear.  En elmotor er designet til at tage mange tusinde omdrejninger, og det betyder, at elbiler kan nøjes med kun et gear frem og et bakgear. Det giver en lækker, jævn acceleration og resulterer i, at du ikke skal skifte gear. Man kan derfor sige at alle elbiler har ”automatgear” som standard – noget som hurtigt koster 20.000 kr. ekstra i en almindelig bil.

Højere gensalgsværdi / Udløbsdato for salg af fossile-brændstofbiler.

Elbiler er eftertragtede, også som brugte. Udbuddet er lige pt. begrænset og specielt udvalget af elbiler med lang rækkevidde og gode motorer (ud over Tesla) er næsten ikke eksisterende. Det betyder, at priserne pt. er høje. Når tiden kommer til udfasning af forbrændingsmotoren (forventet udfasning ift. klimaudspil i år 2030), vil vi opleve et enormt prisfald på almindelige biler, og elbiler vil være det eneste attraktive alternativ. Det er en god idé at have dette i tankerne, når du skal vælge ny bil.

Brugtvognsbiler
Drivmiddel - fuld tank

Aldrig mere tankstation – start dagen ud med fuld tank.

Når du køber en elbil, inkluderer det ofte en installation af ladestander i hjemmet. Dertil kan du købe et abonnement, som giver ubegrænset opladning derhjemme eller via det store netværk af ladestandere rundt om i landet. Fordelen ved at have lademulighed derhjemme er, at du altid starter dagen ud med ”fuld tank” og derfor meget sjældent skal tænke på opladning. 

Dette er desværre også en udfordring for nogle mennesker på nuværende tidspunkt. Det er essentielt for optimalt brug af elbil, at man har adgang til en ladestation enten derhjemme eller på arbejde. Det er langt fra muligt for alle, der bor i lejlighed, rækkehus eller på anden måde til leje at få installeret en ladestander på hjemmeadressen. Det er også langt fra alle arbejdspladser, som på nuværende tidspunkt tilbyder opladningsmuligheder til de ansatte.

Gratis parkering i flere storbyer.

Når du køber en elbil, har du nogle gunstige muligheder i forhold til parkering. Selvom der som udgangspunkt er de samme regler for elbiler som konventionelle biler, har nogle af de danske storbyer indført gratis parkering for at fremme bæredygtig transport. 

Både i København og Aalborg Kommune tilbyder man gratis parkering på alle offentlige pladser og Aarhus Kommune har gratis parkering nogle steder. Kommuner som Aalborg tilbyder desuden gratis brug af el-ladestandere i byen og flere byer vil formentlig følge denne udvikling fremover.

Ladestation - Kia e-soul

Ulemper ved elbiler

Et batteri mister kapacitet med tid - dyrt at udskifte.

Batterier består jo som bekendt af kemi, og som du kender det fra din mobiltelefon, så holder den ikke lige så godt strøm efter flere års intens brug, som den dag du købte den. Det samme gør sig gældende for bilens batteri. Der sker en naturlig nedgang i kapacitet efter nogle år. Udskiftninger af batteriet er en af de største udgifter, du kan støde ind i som elbilejer. Derfor er det vigtigt, at du ser dig godt for, inden du køber elbil. Dog fortæller de seneste test af ældre bilbatterier, at kapaciteten bevares langt bedre end man havde turde håbe på. Sågar spår nogen organisationer, at elbilers levetid kan blive helt op imod 2-4 gange så høj som en konventionel bil. Nogle bilmærker tilbyder ganske fordelagtige garantiordninger på deres batteri. Kia garanterer f.eks. at batteriet fortsat har mindst 70% af den oprindelige kapacitet efter 7 år - og hvis ellers bilen er serviceret efter bogen, så dækker garantien udskiftning til et nyt batteri, hvis ikke det er tilfældet.

Batteri
Fleksibel

Mindre fleksibelt

Selv om opladningstiden forbedres, og opladning med en hurtiglader typisk kan oplade batteriet fra 0-100% på mellem en halv og en hel time, så er det bare ikke helt lige så hurtigt, som at tanke benzin i 2 minutter og så køre videre. Dertil kommer, at adgang til disse hurtigladestandere ikke er udbredt til store dele af landet. Så til personer med meget store kørselsbehov er teknologien muligvis ikke parat endnu. Men til de 90% af befolkningen med mere normale kørselsmønstre er rækkevidden på de nye elbiler mere end rigeligt, og flere vil i teorien kunne nøjes med at oplade en enkelt gang om ugen.

Tungere

Det store batteri i elbilen vejer godt til, og det kan mærkes i sving og ved nedbremsning. Heldigvis placeres bilens batteri ofte helt nede i undervognen og er opbygget efter samme princip som et ”elektrisk skateboard”. Det bevirker, at tyngdepunktet stadig er rigtig fornuftigt og giver en god køredynamik på trods af en højere vægt. Det er dog ikke noget du vil bemærke i din hverdag.

Vægt - kilo
Investering

Dyrere i indkøb, men billigere i brug

På trods af 0-afgiften er elbiler stadig dyrere end en tilsvarende bil i samme klasse, når vi kigger på indkøbsprisen. Det skyldes til dels de enorme batterier, som i øjeblikket koster meget at fabrikere. Omkostningerne hertil vil dog falde markant når produktionsmængden øges.

Til gengæld henter du de omkostninger hjem over tid i form af den lave grønne ejerafgift, færre udgifter til vedligeholdelse og billigere ”optankning”. En elbil koster dig i gennemsnit 50 øre mindre pr. kilometer end en tilsvarende bil med forbrændingsmotor. 

Dårligere rækkevidde i vintermånederne

Der er flere faktorer der påvirker rækkevidden negativt i de kolde vintermåneder. Kort sagt øges den indre modstand i batteriet, når temperaturen falder, så mere energi går tabt som varme. Resultatet er, at rækkevidden i minusgrader ville blive 40-50% kortere, end hvis batteriet var varmt. For at modvirke dette, så har de nye elbiler, udover god isolering, et varmelegeme ved batteriet, som beskytter batteriet mod kulde og sørger for at det er opvarmet og yder optimalt. Dette trækker strøm fra opladeren, når den sidder i stikket, men opvarmning bruger strøm fra batteriet når den ikke oplader.

Dertil vil ting som elvarme, varmepumpe, sædevarme, aircondition, opvarmede ruder og spejle øge elforbruget og resultere i lavere rækkevidde. Du vil derfor i vinterperioderne opleve en væsentligt lavere rækkevidde end om sommeren.

Minusgrader
Bil med trailer

Begrænset mulighed for træk i Danmark

Mange fravælger elbilen, fordi der pt. findes et meget begrænset udvalg af elbiler i Danmark, som er godkendt med anhængertræk. Der er producenter af anhængertræk, som uden om bilproducenterne har fået godkendelse til træk på udvalgte elbiler. Disse træk er bl.a. godkendt i Tyskland, men kan ikke bruges i Danmark, da den tyske godkendelse ikke accepteres af de danske myndigheder.

I skrivende stund er det kun Tesla Model X, Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC, som må trække en fuldvoksen campingvogn på 1.800 kg. I den lidt lettere afdeling er det værd at nævne, at både Kia e-Niro og Kia e-Soul fra modelår 2021 er blevet godkendt til at kunne trække en anhænger med en vægt på op til 300 kg både med og uden bremse. Dette gælder på modeller med 64,0 kWh-batteri.

Vi forventer, at den kommende generation af elbiler i stigende grad bliver godkendt til at trække tunge trailere og campingvogne på anhængertrækket. Du skal dog være opmærksom på at rækkevidden vil reduceres betydeligt med læs på. 

Motorvejskørsel har stort forbrug

Højere hastighed er lig med mere strømforbrug. Dette skal du være opmærksom på, hvis bilproducenten har opgivet at bilen kan køre 400 km på en opladning, så er der tale om 400 km blandet kørsel i forhold til WLTP-målestandarden - og denne tager ikke forbehold for øget strømforbrug i vinterhalvåret.

Hvis du kører motorvej med 150 km/t vil rækkevidden være markant mindre end tilsvarende afstand tilbagelagt ved by og landevejskørsel. Når det er sagt, vil rækkevidden under de rigtige forhold gøre det muligt at køre længere end, hvad der er opgivet.

Det er derfor vigtigt at kende sin kørestil inden køb. Kører du fx 300 km motorvej dagligt, så vil du få udfordringer med en elbil, der er opgivet 400 km rækkevidde, medmindre du sænker farten. Da hastigheden og udsvinget i rækkevidden forsaget af vintermånederne altsammen vil kræve mere af dit batteri.

Hastighed
Elbil

Begrænset udvalg på brugtmarkedet

Tanken om at skulle købe en fabriksny bil er også en faktor, der afholder en del fra at skifte til elbil.

Som potentiel køber af en brugt elbil er du på nuværende tidspunkt begrænset, fordi elbilerne er en eftertragtet varer, som resulterer i et begrænset udvalg. Andersen & Martini har nok Danmarks største udvalg af brugte elbiler i Greve, hvor vi ligeledes har brugtbilseksperter, der kan rådgive dig om Tesla eller enhver anden brugt elbil.

Se alle vores brugte elbiler i Greve her

Konklusion - skal jeg købe en elbil?

Som du kan læse, er listen med fordele lang og fyldt med spændende og gode grunde til at skifte til elbil.

Der vil i de kommende årti ske en gradvis invadering af de elektriske biler, og over tid vil mange af de udfordringer, som vi ser hos elbilsejere i dag, forsvinde helt eller deltvist, da infrastrukturen vil være en helt anden og teknologien udvikler sig i højt tempo. Ligeledes vil der være en politisk interesse, da klimamål skal opnås og Co2-forbrug reduceres fra fabrikkernes side.

Elbilerne vil blive billigere i takt med, at der produceres flere batterier – øget produktion skaber stordriftsfordele, som reducerer prisen.

Ventetiderne på en ny elbil vil med tiden blive normaliseret, i takt med at udbuddet af elbiler stiger. Vi ser allerede i 2021, at der er produceret nok elbiler til, at nogle bilmærker begynder at køre leasingtilbud på dem.

Elbiler vil i en stigende grad blive hurtigere og vil med tiden opnå køreegenskaber, som vi i dag kun tilegner superbiler. Med tiden vil flere komme til at trække tungere læs via anhænger, måske endda tungere end almindelige biler.

Rækkevidden bliver længere, og som teknologien udvikles kommer batterierne til at lade endnu hurtigere. Ladestanderne vil være udbredt overalt - både derhjemme, ved parkeringspladser og på din arbejdsplads – måske endda trådløs opladning i vejen.

Der er rigtig god grund til at skifte til elbil nu, men for at få en god oplevelse, så anbefaler vi, at du tager elbiltesten, som du kan få ved at angive din mailadresse i popup vinduet. På den måde, kan du få afklaret, om du er klar til en elbil nu, eller om du bør vente lidt endnu til infrastrukturen er endnu bedre end i dag.

Udvalgte elbiler på lager

Overvejer du at købe en elbil?

Find ud af hvad din nuværende bil er værd

Hyppigt stillede spørgsmål om elbiler

  • En elbil kører kun på el og skal lades op før den kan køre. En elmotor er en motor, der virker ved hjælp af elektrisk energi, så når strømmen tilsluttes, vil et magnetfelt få motorens aksel til at dreje rundt. I selve elbilen sidder der en lader, som også kaldes for on board charger. Det er den lader, der sørger for at konvertere vekselstrømmen om til jævnstrøm, som elbilens batteri så oplades med.

    Forestil dig processen med opladning af dine batteridrevne elektriske apparater i husstanden, bare i en noget større skala. Den udleder ikke emissioner, udover hvad elproduktionen og produktionen af selve bilen (især batteriet) forårsager. Det vil sige, at hvis en elbils strøm er fra vedvarende energi (vindmøller, solceller osv.), udleder den ingen CO2 udover produktionen.

  • Der er mange gode grunde til at vælge en elbil. En af dem er, at elbiler ofte har underholdende køreegenskaber på grund af den kraftige acceleration, som elmotoren giver. Desuden er en elbil bedre for miljøet – især for nærmiljøet, da en elbil ikke har nogen udstødning. Med en elbil er du også sikker på at få automatgear, og den er billigere i drift og vedligeholdelse. Læs mere om alle fordelene ved elbiler HER.

  • En elbil kører kun på el og skal lades op før den kan køre. En elmotor er en motor, der virker ved hjælp af elektrisk energi, så når strømmen tilsluttes, vil et magnetfelt få motorens aksel til at dreje rundt.

    En hybridbil har både en elmotor og en forbrændingsmotor. Batteriet oplades automatisk under kørsel eller via et plug-in-stik. Du kan køre helt op til 50% på el uden nogensinde at skulle lade op. Og på de lange distancer, eller når du ikke har strøm nok, slår bilen selv over på benzin. Du skal altså stadig tanke benzin, men bare ikke så ofte, som hvis du kørte i en almindelig benzinbil.

    Der findes forskellige former for hybridbiler, dem kan du læse mere om HER.

  • Der er flere faktorer der påvirker rækkevidden. De primære faktorer er særligt Temperaturen - som tommelfingerregel kan man sige, at jo lavere temperaturen er, jo mere energi går tabt som varme og rækkevidden vil blive kortere end hvis batteriet var varmt.

    Hertil kommer Hastighed – højere hastighed er lig med mere strømforbrug. En elbils rækkevidde er opgivet til blandet kørsel i forhold til WLTP-målestandarden. Hvis du kører motorvej med 150 km/t vil rækkevidden være markant mindre end tilsvarende afstand tilbagelagt ved by og landevejskørsel. Når det er sagt, vil rækkevidden under de rigtige forhold gøre det muligt at køre længere end, hvad der er opgivet.

    Dertil vil ting som elvarme, varmepumpe, sædevarme, aircondition, opvarmede ruder og spejle øge elforbruget og resultere i lavere rækkevidde. Du vil derfor i vinterperioderne opleve en væsentligt lavere rækkevidde end om sommeren.

  • Det varierer meget, hvor langt en elbil kører på en opladning alt efter model. Vi har udvalgt nogle eksempler til dig:

    Tesla Model 3: 580 km
    Kia e-Niro: 455 km
    Audi E-tron: 437 km
    Mercedes-Benz EQC: 421 km
    Opel Corsa-e: 330 km
    Peugeot e-208: 330 km
    BMW i3: 310 km
    Huyndai Kona: 305 km

    *Tal fra marts 2021

  • Det varierer, hvor hurtigt elbiler lades op alt efter model og opladningssystem. Opladning med en hurtiglader kan typisk oplade batteriet fra 0-100% på mellem en halv og en hel time, mens det med en almindelig lader typisk tager mellem 6-12 timer afhængig af hvilken bil du har og hvilken installation du skal lade op fra. Opladningstiden er imidlertid i en stærk udvikling og forbedres hele tiden hos producenterne.

  • Det varierer, hvad det koster at lade en elbil. Køber man en elbil fra Peugeot eller Kia, kan man tilkøbe en ladestander fra Clever. Den koster typisk omkring 8.000 kroner for en startpakke, hvor man får en ladestander installeret på sin adresse, og så kan man lade frit for omkring 750 kroner om måneden (cirkapriser pr. april 2020). Man kan også vælge et abonnement, til omkring 600 kr. om måneden, hvor man kan lade frit på farten. Læs mere om Clever HER.

  • Det har været og er til stadighed til stor debat hvorvidt elbiler i virkeligheden er grønnere, når det kommer til stykket, fordi de ved produktion af elbilernes store batterier udleder mere CO2. Elbilerne indhenter imidlertid dette gennem deres forbrug, da el samlet set er meget mere skånsomt for miljøet - sammenlignet med dagligt at udlede store mængder CO2 ud i atmosfæren fra afbrænding af benzin- og diesel.

    Det er heller ikke kun CO2, at biler med forbrændingsmotorer udleder. Der er en lang række af luftforurenende stoffer og sundhedsskadelige partikler, som helt elimineres ved overgang til el. Derfor er elbilerne samlet set gennem hele deres levetid – et meget grønnere valg. Den el, der bruges til opladning i Danmark, kommer i høj grad fra vedvarende energikilder – og med tiden bliver CO2 belastningen fra el, der stammer fra forbrænding af kul og naturgas, kun mindre.

  • Udvalget af elbiler i Danmark er endnu ikke så stort. Men der kommer stille og roligt flere biler på markedet i takt med teknologien bliver bedre og EU's emissionskrav til bilproducenter skal overholdes. En af de mest interessante er Kia e-Niro, der ligger i et prisleje, hvor mange kan være med – samtidig med at den har rigtig lang rækkevidde. Kia har også den urbane cruiser e-Soul, der har et funky design og har samme lange rækkevidde som e-Niro. Hos Peugeot kan man kigge på e-208, mens Opel lavet en elektrificeret udgave af den populære Corsa kaldet Corsa-e

  • Udvalget af elbiler i Danmark er endnu ikke så stort. Men der kommer stille og roligt flere biler på markedet i takt med teknologien bliver bedre og EU's emissionskrav til bilproducenter skal overholdes. En af de mest interessante er Kia e-Niro, der ligger i et prisleje, hvor mange kan være med – samtidig med at den har rigtig lang rækkevidde. Kia har også den urbane cruiser e-Soul, der har et funky design og har samme lange rækkevidde som e-Niro. Hos Peugeot kan man kigge på e-208, mens Opel lavet en elektrificeret udgave af den populære Corsa kaldet Corsa-e

  • FDM har undersøgt, hvilken biltype der er billigst at eje. Undersøgelsen medregner udgifter til anskaffelse, brændstof, vedligeholdelse og værditab, og er udregnet med et årligt kørselsbehov på 20.000 kilometer.

    Den viser, at en elbil i 2021 i gns. koster 2,89 kr. pr. kilometer, mens den dyreste bil er benzinbilen, som koster 3,47 kr. pr. kilometer. Regnestykket forudsætter, at man over 5 år kører 20.000 kilometer årligt. 

    • Elbil: 2,89 kr. pr. kilometer
    • Plugin-hybrid: 3,16 kr. pr. kilometer
    • Hybridbil: 3,19 kr. pr. kilometer
    • Dieselbil: 3,31 kr. pr. kilometer
    • Benzinbil: 3,47 kr. pr. kilometer


    Det er især udgifter til strøm frem for benzin og diesel samt serviceomkostningerne, der er markant lavere. På en bil i mellemklassen sparer du ca. 1.000 kr. om måneden, hvis du vælger el frem for benzin.

  • Det er en større udfordring at køre sydpå i elbil. Det kræver mere planlægning, men det er bestemt ikke umuligt. Med længere og længere rækkevidde på nye elbiler, bliver denne udfordring mindre med tiden, og udbredelsen af lynladestationer gør opladningen markant nemmere.

    Det er naturligvis dårligt for rækkevidden, hvis du vil køre 200 km/t. på Autobahn. Bilferier i en elbil vil helt sikkert kræve noget mere tålmodighed, men det er en ændring i adfærd – til gengæld kommer du væsentligt billigere derhen, og så har du resten af året sparet dig selv for 30-40 besøg på tankstationen, fordi du lader i din garage.

  • Ifølge FDM er der intet der tyder på, at elbiler har højere risiko for at gå i brand end benzinbiler, tværtimod. Der er tidlige eksempler på hjemme- eller ombyggede elbiler, der brød i brand, og elbiler med dårlige og/eller ulovlige installationer, samt brug af mormorkabler i længere tid end anbefalet.

    Når et stort elbil-batteri først brænder, kan det til gengæld være svært at slukke branden. Derfor er det voldsommere når det sker, og typisk også derfor det har fået så meget opmærksomhed hos befolkningen.

  • På elbiler er der langt færre elementer der skal tjekkes igennem, da der jo ikke skal skiftes ting som motorolie, oliefilter og lignende ting som kun er på fossilbiler.

    Det afspejler også prisen på service, som typisk vil være lavere på elbiler. Typisk sparer man i gennemsnit 30-50% på værkstedsregninger.

  • De fleste elbil-kunder køber en stander. En del leasingkunder lader kun på netværket.

  • Ladeboksen nedtages som udgangspunkt når man ikke længere ønsker abonnementet. Boksen tilhører Clever men de står så også for vedligehold. Skifter man bil og ønsker at beholde abonnementet, kører det blot videre. Standeren leveres efter faser typisk 3, og kan derfor anvendes til alle biler der lader med samme stik og max 3 faser. De bokse, der monteres, kan både lade plug-in- og elbiler pt. 

Hvilken elbil anbefaler vi?

Årets mest hypede elbil 2020 - Kia e-Niro

Der er ved at være en række spændende elbiler på markedet, men der er alligevel en elbil, som adskiller sig fra mængden - Kia e-Niro stjæler i øjeblikket alt spotlyset og har vundet en plads i motorjournalisternes hjerter. Grunden til det er, at der endeligt er kommet en prisvenlig elbil, som har "hele pakken".

✔ Rækkevidde på 455 km ved blandet kørsel og op til 615 km bykørsel
✔ Sjov at køre, med 204 hestekræfter
✔ Rummelig og kan bruges som familiebil
✔ 7 års garanti – giver en unik tryghed
✔ Store mængder standardudstyr
✔ Attraktiv pris - starter fra kun 279.995 kr.

KIA e-Niro
Opel Corsa-e

Opel Corsa-e - Opels nye el-minibil

Opel vil også være med på elbil-markedet - og nu kommer én af de mest banebrydende elbiler:

Den nye Corsa-e er fyldt med moderne teknologi og lækkert luksusudstyr. Den har en aktionsradius på hele 330 km, og kan oplades 80% på blot 30 minutter.

El-motoren på 100 KW yder hele 136 HK, og kombineret med et drejningsmoment på 260 Nm er Corsa-e særdeles kraftfuld.

Peugeot e-208 - Peugeots nye el-minibil

Peugeot er også kommet med på elbil-markedet med den nye Peugeot e-208, som er baseret på "Årets Bil i Europa 2020" Peugeot 208.

Den nye e-208 er fyldt med moderne og innovativ teknologi. Den har en aktionsradius på hele 330 km, og kan oplades 80% på blot 30 minutter.

El-motoren på 50 KW yder hele 136 HK, og kombineret med et drejningsmoment på 260 Nm, sikrer en god og stærk køreoplevelse.

Peugeot e-208

Få en Clever-ladeboks eller oplad din bil på farten

Når du køber en el- eller hybrid fra Kia eller Peugeot hos Andersen & Martini, kan du vælge en Clever-ladeløsning. Det er en enkel og fleksibel løsning, hvor strømmen til din bil altid er lige ved hånden.

Opladning hjemme

Med Clever Unlimited får du ubegrænset opladning til din nye elbil eller plugin-hybridbil – både hjemme og ude.

Clever installerer en ladeboks hos dig, så du kan køre afsted hver morgen med et fuldt opladet batteri. Samtidig får du fri adgang til hele Clevers netværk af offentlige ladestandere. 

Du betaler en fast månedlig abonnementspris, så du altid kender din kørselsøkonomi.

Pris, elbil: 749 kr./md
Pris, plug-in-hybrid: 369 kr./md. 

Der vil være udgifter til installation af ladestander. Disse fremgår ofte af prislisterne. Køber du en brugt bil, så snak med din salgsrådgiver om de mulige løsninger for dig.

Clever opladning
Clever opladning

Opladning på Clevers netværk

Det skal altid være let at lade din el- eller hybridbil på farten. Clever Unlimited Network er til dig, der ønsker ubegrænset opladning i hele Clevers netværk, men som ikke har mulighed for at få en ladeboks installeret på din adresse - f.eks. hvis du bor i lejlighed i byen.

Med Clever Unlimited Network får du ubegrænset opladning på hele Clevers ladenetværk for en fast månedlig pris. Og med Clevers app (til iPhone og Android) kan du altid finde nærmeste ladestander. 

Pris, elbil: 625 kr./md
Pris, plug-in-hybrid: 245 kr./md. 

Få hjælp til at finde den rigtige bil og finansiering

Bilvælgerguiden

Lad os hjælpe dig med at vælge den bil, der passer til netop dine behov.

 Mere info

Køb eller privatleasing?

Find ud af om det bedst kan betale sig for dig at købe eller lease din næste bil.

Mere info

Finansiering af bil

Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at finde den mest fordelagtige finansiering.

 Mere info

Stil spørgsmålUdfyld nedenstående og stil dit spørgsmål. Vi sidder klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål eller ønsker rådgivning omkring dit bilkøb.

 

Vi bestræber os på at svare dig inden for 3 timer i arbejdstiden, men der kan gå længere tid i særligt belastede perioder.

Kontakt osUdfyld nedenstående og skriv evt. en besked omkring din henvendelse. Så vil vi komme tilbage til dig hurtigst muligt.

 

Vi bestræber os på at svare dig inden for 3 timer i arbejdstiden, men der kan gå længere tid i særligt belastede perioder.