Hjulskift og dækskift

Læs alt om hjulskifte, og hvorfor det er uhyggeligt vigtigt at have vinterdæk på om vinteren.

Hjulskift der passer til sæsonen

På samme måde som vi vælger vores fodtøj, alt efter hvor vi skal færdes – på samme måde er dæktyper også tilpasset forskellige formål.

Når vejgrebet bliver dårligere, er det nødvendigt at tilpasse sig forholdene – uanset om man er gående eller kørende.

Derfor anbefaler vi 2 årlige dækskift. Vinterdæk er din sikkerhed om vinteren, og sommerhjul er mest optimale om sommeren.

Bestil tid her

Pris på hjulskifte hos A&M

Priser på hjulskifte Pris
Hjulskifte ifm. service 199,-
Hjulskifte uden service 479,-
Afbalancering 4 hjul (ifm. hjulskift) 296,-
TPMS-kodning alene 400,-

TPMS-kodning er inkl. i ovenstående hjulskiftepriser

Vi har afdelinger i: Taastrup | Ballerup | Glostrup | Amager | Søborg | Greve

Afbalancering

Dækhotel + hjulskift | 120 kr./md.

Husk du kan tegne en dækhotel + hjulskift aftale og få opbevaret dine dæk på A&M's Dækhotel & dækcenter og få 2 gange årligt hjulskifte – du slipper for alle bekymringerne og sparer oven i købet mange penge.

Bliv en del af klubben i Andersen & Martini

Vores loyale kunder er vores venner, og vi behandler vores venner godt. Tegner du en serviceaftale hos Andersen & Martini, så får du adgang til en lang række fordele:

  • Op til 15 % på værkstedsreparationer og -ydelser
  • Op til 10 gratis vaske om året
  • Fri kontrol af bilen f.eks. op til ferien
  • Dækhotel og hjulskifte fra kun 96,-/md.
  • Mulighed for fri topup af motorolie, sprinklervæske, pæreskift m.m

Skift til vinterdæk

Der er ingen undskyldning

Uanset om vejen er tilsneet, isglat eller bare våd, er vejgrebet altid ringere om vinteren end om sommeren. Så der er flere gode grunde til at vælge at køre med vinterdæk, når temperaturen falder.

Det altoverskyggende argument for at skifte til vinterdæk er og bliver dog, at det øger din sikkerhed, når vejbanen bliver mere uforudsigelig under kulde og sne. Hos Andersen & Martini tilbyder vi komplette vinterhjul med kvalitetsvinterdæk til din bil.

Vi har vinterhjul (inkl. fælge, dæk, samling, afbalancering og miljøafgift) på lager, se vores gode tilbud i kolonnen.

Hvornår skal man skifte til vinterdæk?

For at sikre de bedste køreegenskaber anbefaler Andersen & Martini, at du kører på vinterdæk fra oktober til og med marts måned, da det er den periode, der som oftest er værst med hensyn til vejgreb. Men alt afhængig af vejret er en vigtig huskeregel, at når temperaturen risikerer at falde til under 7 grader, så bør du få monteret vinterdæk. I Danmark vil det typisk være omkring efterårsferien – med skift til sommerdæk igen omkring påskeferien.

Læs mere om forskellen på vinterdæk og sommerdæk

Vinterdæk

Særlige lovkrav

Hvis dine vinterdæk består af et sæt pigdæk, må disse kun benyttes i perioden fra den 1. november til den 15. april. Skal du en tur over grænsen til Tyskland i den pågældende periode, så skal du være opmærksom på, at pigdæk ikke er tilladt dernede. I Danmark er der endnu ikke lovkrav om brug af vinterdæk. Men der er ingen tvivl om, at vinterdæk er det eneste rigtige i vinterperioden – for din og dine passageres sikkerheds skyld.

Læs mere om kravene til dækkets mønsterdybde

Vinterdæk lovkrav

Hvornår skal man skifte til sommerdæk?

Vi anbefaler, at man skifter til sommerdæk omkring påskeferien, eller når temperaturen ikke længere er under 7 grader, når du benytter bilen. Gode sommerdæk om sommeren er (næsten) lige så vigtige som gode vinterdæk om vinteren.

Der er mange gode grunde til, at skifte tilbage til sommerhjul. En væsentlig grund til at skifte tilbage til sommerdæk, når kalenderen siger forår, er sikkerhedenSommerdæk har en mindre bremselængde end vinterdæk på tør vej, da vinterdæk er lavet af et blødere gummi end sommerdæk, for at kunne klare det glatte underlag. En anden god grund er slidtage og dermed din pengepung, da sommerdæk ikke slides nær så hurtigt som vinterdæk. Så når man skifter til sommerdæk, betyder det også, at ens vinterdæk holder længere. Og så er der brændstoføkonomien. Da vinterdæk er lavet af blødere gummi, har de også en langt større friktion end sommerdæk, og bruger derfor mere brændstof på at trille rundt.

Inden der skiftes til sommerhjul skal man tjekke sine sommerdæk grundigt igennem, før de sættes på bilen – er der skader eller uregelmæssigt slid, så skal de skiftes. Minimumskravet på dækmønsteret er 1,6 mm i hele kørefladens bredde, men vi anbefaler minimum 3 mm. Er dækkene slidt forskelligt på yder- og indersiden kan dette indikere, at bilen har behov for en styretøjsudmåling og sporing.

Læs mere om montering og opbevaring af dæk

Sommerhjul

Afbalancering af hjul

Hvis din bils hjul ikke er i balance, giver det vibrationer i rattet og undervognen. Det betyder på sigt et undvendigt slitage på dækkene og bilens øvrige undervognsdele. På længere strækninger kan føreren også blive generet af vibrationerne og blive mere træt under kørslen.

Afbalancering af hjul ved skift mellem sommer/vinter-dæk og omvendt er som udgangspunkt ikke nødvendig, hvis du ikke har oplevet vibrationer inden afmontering. Det kan dog være fornuftigt at få fortaget en kontrol-afbalancering, og det kan passende ske, når hjulene alligevel er taget af.

Ved en afbalancering placerer vi dine dæk i en afbalanceringsmaskine. Den måler balancen i hjulet, mens det kører rundt. Derefter fortæller den, hvor der skal placeres en (mod)vægt, således at hjulet igen kommer i balance.

Hos Andersen & Martini kan du få afbalanceret alle dine 4 hjul fra 296 kr. i forbindelse med et hjulskifte. Er det ikke i forbindelse med et hjulskifte, er prisen fra 699 kr.

Afbalancering af hjul forveksles ofte med sporing, men det er ikke det samme. Mange tror også, at vibrationer i rattet kan afhjælpes ved en firehjulsudmåling og sporing. I langt de fleste tilfælde er det dog en afbalancering, der afhjælper problemet med vibrationer i rattet. 

Afbalancering Af Hjul

FAQ - dæk og dækskifte

  • Hvis der monteres vinterdæk, som allerede har kørt en eller flere vintersæsoner, er det vigtigt at tjekke om mønsterdybden stadig er indenfor den tilladte grænse.

    Loven foreskriver min. 1,6 mm mønsterdybde på person- og varebiler, men Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler mindst 3 mm. Dette skyldes, at et dæk med lille mønsterdybde ikke evner at aflede store vandmængder, og derved vil risikoen for aquaplaning* forøges.

    Til sammenligning kan det nævnes, at et helt nyt dæk har en mønsterdybde på mellem 7 og 8 mm, alt afhængig af dæktype og dækfabrikat. Alle nye dæk har en lille markering på siden "TWI" (Tread Wear Indicator), som angiver, at en særlig slidmarkering (tværrib) er indlagt i mønstret ud for dette mærke. Når dækket er nedslidt til 1,6 mm, ses tværribben, og det er tid til at dækket skal kasseres.

    Den nemmeste måde selv at tjekke om mønsterdybden er tilstrækkelig er ved at stikke en 20 kr. mønt ned i mønstret. Er teksten "Margrethe II - Danmarks Dronning" dækket, er dækmønsteret minimum 3 mm dybt. Er dækkene slidt forskelligt på yder- og indersiden kan det indikere, at bilen har behov for en 4-hjulsudmåling og sporing.

    *Aquaplaning betyder, at vandet ikke kan ledes væk fra dækket, som derfor vil glide ovenpå vandet. Det vil medføre manglende styre- og bremseevner.

  • Dæk monteret på fælge skal altid opbevares stablet eller hængende på et dækstativ. Løse dæk uden fælge skal opbevares oprejst og drejes en gang imellem, så de ikke får flade punkter. Det er desuden vigtigt, at dæk opbevares mørkt (ikke sollys), køligt og tørt, da de derved ældes mindst muligt og bevarer deres egenskaber længst muligt.

    Hvis et dæk opbevares f.eks. på et loft, hvor der kan blive meget varmt under tagpladerne, mister gummiet sin smidighed. Det er klogt at rengøre dækkene, inden de sættes til opbevaring. Hos Andersen & Martini kan du nemt og bekvemt få opbevaret dine dæk vinteren eller sommeren over. På den måde slipper du for besværet med selv at fragte dine dæk frem og tilbage, og samtidig er du altid sikret, at dækkene bliver bevaret under de optimale forhold.

    At få opbevaret dine dæk på A&M's Dækhotel er ikke dyrt, og så slipper du for alle bekymringerne. Alt du skal gøre når dækkene skal monteres, er at kigge forbi og nyde en kop kaffe - så klarer vi resten. Se priser og læs mere om Andersen & Martinis Dækhotel HER.

  • Rent teknisk adskiller et vinterdæk sig fra et sommerdæk ved at være fremstillet af en blødere gummiblanding, der blandt andet indeholder silica, som egner sig bedre til kulde og derved giver bedre bremseegenskaber, end sommerdækkets gummi-materiale. Vinterdækkets konstruktion bevirker blandt andet, at et vinterdæk bedre modstår kulden og opnår et bedre vejgreb ved lave temperaturer, end et sommerdæk.

    Derudover har et vinterdæk flere lameller og en særlig mønsterudformning som gør, at dækket "bider" sig bedre fast i vejen og dermed fortrænger vand og sne bedre end sommerdækket. Det brede og bløde mønster på vinterdækket hjælper også til med at dræne vandet og forhindre aquaplanning, på samme vis, som det ”skubber” is og sne ud af dækket igen og derved forhindrer, at det bliver til en ren skøjtebane. I modsætning hertil vil et sommerdæks smallere lameller og mønster i stedet ”holde” på sneen – og under varmen fra friktionen med vejbanen omdanne dette til en stor "isflade”. Når det så er sagt, så er det altid vigtig at kontrollere om dine dæks mønsterdybde lever op til lovkravene.

    Et ægte vinterdæk er mærket med et bjerg- eller snefnug-symbol, hvilket indikerer at dækket er specielt udviklet til vinterkørsel. Dæk med et af disse symboler er testet i vinterforhold og overholder særlige grænseværdier for bremsning i glat føre. I modsætning hertil er dæk markeret med symbolet ”M&S”, der står for mudder og sne. M&S-mærkede dæk skal altid monteres på alle fire hjul og må aldrig forekomme blandet med sommerdæk.

  • TPMS står for ”Tire Pressure Monitoring System” og på dansk betyder det ”dæktryk monitoreringssystem”. Dette system er med til at overvåge dit dæktryk på alle fire hjul, når du kører.

    Det er lovpligtigt, for alle fabriksnye personbiler siden november 2014, der sælges i EU, at være udstyret med det automatiske dæktryksystem – også når man skal have nye hjul på bilen, hvad end det måtte være vinter-, helårs- eller sommerhjul.

    Har du derfor glemt at få eftermonteret det på dine nye hjul, så kan det være årsagen til, at der blinker en lampe i instrumentbrættet. Ydermere er det ulovligt.

    Der eksisterer intet krav på biler ældre end november 2014 om, at de skal eftermontere TPMS. Dette gælder alene nyere biler efter den omtalte dato.

Når din bil skal på værksted...

Brug for lejebil?

Har du brug for en lejebil, når du skal undvære din bil? Læs mere om priser og forhold.

Mere info

Dækhotel

Få opbevaret dine dæk på dækhotel, så du slipper for besværet.

Mere info

7 gode vinterråd

Vi har vi listet nogle punkter op, der er relevante når sne og slud indtræder.

Mere info

Stil et spørgsmålUdfyld nedenstående og stil dit spørgsmål. Vi sidder klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål til vores services eller ønsker rådgivning omkring din bils vedligeholdelse

 

Vi bestræber os på at svare dig inden for 3 timer i arbejdstiden, men der kan gå længere tid i særligt belastede perioder.

Kontakt osUdfyld nedenstående og skriv evt. en besked omkring din henvendelse. Så vil vi komme tilbage til dig hurtigst muligt.

(hvis den er kendt)

 

Vi bestræber os på at svare dig inden for 3 timer i arbejdstiden, men der kan gå længere tid i særligt belastede perioder.