Skift af kølervæske

Hvilken kølervæske skal jeg bruge til min bil? Og hvordan påfylder jeg selv kølervæske? Få svarene her på siden.

Kølervæske er vigtigt

Det er vigtigt, at du altid har nok kølervæske på bilen.

Den rigtige mængde kølervæske sikrer, at motoren ikke bliver for varm, samt at køleanlægget ikke fryser til, når det er vinter. 

Får du ikke din bil serviceret jævnligt, kan du selv tjekke og fylde kølervæske på.

Se, hvordan du fylder på, og hvilken kølervæske, du skal vælge, nedenfor. 

Book tid på værkstedet

Længe siden du har været til service?

Påfyldning af kølervæske en ofte en del af services (jf. fabrikkens serviceplan). Derfor er det vigtigt, at du selv husker at tjekke kølervæske-niveauet, hvis du ikke vedligeholder bilen efter serviceplanen. 

Se hvordan du fylder kølevæske på bilen, og hvilken kølervæske du skal købe længere nede på siden eller bestil tid til service af din bil.

Har du ikke selv mod på opgaven, kan vi naturligvis hjælpe på vores A&M Budgetværksted. Her kan du også få udført billigt økonomiservice, hvor vi også tjekker kølervæskeniveauet.

A&M Budgetværksted

Hvilken kølervæske skal jeg købe til min bil?

Kølervæske findes i flere forskellige farver. Oftest er de røde og blå, men der findes også en grøn og lilla kølervæske. Farverne indikerer ofte de forskellige typer af additiver, der er tilsat kølervæsken

Forskellen på rød og blå kølervæske er, at den blå (som udgangspunkt) bruges til støbejernsmotorer, mens den røde er til aluminiums-motorer. Disse to motortyper har brug for forskellige additiver i kølervæsken.

Faktisk er det alderen på din bil, der er mest afgørende. En god tommelfingerregel (tjek dog altid instruktionsbogen, hvis du er i tvivl):

  • Er din bil fra før 2000, skal du vælge en blå kølervæske. 
  • Er din bil fra efter 2000, skal du vælge en rød kølervæske.

Den røde kølervæske er nemlig tilsat ethylenglykol, og vil typisk være en såkaldt ”long life”-kølervæske. Dette skyldes, at denne type kølervæske ikke er så hård ved gummi og metal i motoren.

Forskellige typer kølervæske bør ikke blandes. Skift i stedet al kølervæsken. Når du fylder kølervæske på, skal du samtidig fylde vand på køleren i forholdet 1:1. Anvend gerne demineraliseret vand. Det er netop kølervæsken der bl.a. er med til at holde vandet i køleren isfri om vinteren.

VIGTIGT! Generelt er det en rigtigt god idé at tjekke grundigt op på, hvilken kølervæske din bil skal have. Det kan du for eksempel gøre HER.

Tjek kølervæskeniveauet - og fyld selv på

Du kan tjekke, om din bil har den korrekte mængde kølervæske på ved at finde beholderen i motoren og se, om væskeniveauet ligger på det anbefalede niveau. Der vil oftest være en indikator for den maksimale og minimale mængde. Tjek bilens instruktionsbog, hvis du er i tvivl. 

Sådan fylder du kølervæske på

Først skal du finde beholderen, hvor kølervæsken skal fyldes på. Kig efter dækslet med et termometer-ikon. Kan du ikke finde den, kan man se efter i bilens instruktionsbog, hvor det altid fremgår, hvor kølervæske efterfyldes. Det er vigtigt, at motoren er kold, når man fylder kølervæske på, således kølesystemet ikke er under tryk, som det vil være på en varm motor. Læg mærke til, hvor på beholderen du ser markeringen for den maksimale mængde kølervæske og påfyld kun dertil. En god regel at følge er, at der altid skal hældes kølervæske OG vand (gerne demineraliseret) vand på i forholdet 1:1. Det kan være en god idé at blande i en beholder, inden det fyldes på bilen, så man har styr på mængden ikke overstiger max. grænsen. 

Har du ikke mod på opgaven? Vi kan hjælpe!

Ønsker du ikke selv at give dig i kast med opgaven, kan vi hjælpe naturligvis dig hos A&M Budgetværksted. Book tid på værkstedet og beskriv opgaven, så sørger vi for at finde den rigtige kølervæske og fylde den på for dig. Vi kan naturligvis også tjekke hele kølesystemet igennem, hvis dét skulle være nødvendigt. Du kan også vælge et A&M Økonomiservice, hvor vi altid tjekker bilens kølervæskeniveau.

Kølervæske Advarselslampe

Advarselslampe for kølervæsketemperatur. 
Lyser denne, skal du stoppe bilen omgående og ringe til dit værksted.

Det siger vores værkstedskunder om os

Hos Andersen & Martini sætter vi kunden i højsædet. Derfor er det meget vigtogt for os, at du er tilfreds, når du besøger vores værksteder.
Se, hvad en række af vores kunder siger om deres oplevelse med A&M's værksteder, i videoen nedenfor. 

Bliv en del af klubben i Andersen & Martini

Vores loyale kunder er vores venner, og vi behandler vores venner godt. Tegner du en serviceaftale hos Andersen & Martini, så får du adgang til en lang række fordele:

  • Op til 15 % på værkstedsreparationer og -ydelser
  • Op til 10 gratis vaske om året
  • Fri kontrol af bilen f.eks. op til ferien
  • Attraktive add-ons og eksklusive tilbud
  • Mulighed for fri topup af motorolie, sprinklervæske, pæreskift m.m

94,9 % af A&M’s fordelskunder er ”tilfredse” eller ”meget tilfredse” med deres serviceaftale
(Intern undersøgelse baseret på 742 besvarelser fra A&M’s fordelskunder)

Når din bil skal på værksted...

Garanti

På vores autoriserede værksteder er du sikret kvalitetsarbejde efter bilens forskrifter.

Mere info

Vejhjælp

Alle kan få brug for assistance ifb. med deres bil. Få vejhjælp med A&M.

 Mere info

Brug for lejebil?

Har du brug for en lejebil, når du skal undvære din bil? Læs mere om priser og forhold.

 Mere info

Stil et spørgsmålUdfyld nedenstående og stil dit spørgsmål. Vi sidder klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål til vores services eller ønsker rådgivning omkring din bils vedligeholdelse

 

Vi bestræber os på at svare dig inden for 3 timer i arbejdstiden, men der kan gå længere tid i særligt belastede perioder.

Kontakt osUdfyld nedenstående og skriv evt. en besked omkring din henvendelse. Så vil vi komme tilbage til dig hurtigst muligt.

(hvis den er kendt)

 

Vi bestræber os på at svare dig inden for 3 timer i arbejdstiden, men der kan gå længere tid i særligt belastede perioder.

Spørg om prisUdfyld nedenstående og skriv lidt omkring opgaven. Så vil vi komme tilbage til dig hurtigst muligt med en pris ud fra din beskrivelse.

(hvis den er kendt)

 

Vi bestræber os på at svare dig inden for 3 timer i arbejdstiden, men der kan gå længere tid i særligt belastede perioder.