Biler på papegøjeplader

Med papegøjeplader må du bruge dit erhvervskøretøj til privatkørsel

Papegøjeplader er ikke for alle

Hvis man gerne vil spare nogle penge på en fed bil, og man ikke har brug for bagsæder, så er en bil på papegøjeplader en god mulighed.

Der er dog visse ting, man skal tage højde for, inden man vælger en bil med den type nummerplade.

Læs om fordele og ulemper ved papegøjeplader her på siden, hvor du også kan læse om, hvorfor det egentlig hedder papegøjeplader.

 

Kontakt os

Hvad er papegøjeplader?

Hvis du vælger at få papegøjeplader på din bil, kan du både anvende bilen til privatkørsel og erhvervskørsel. Papegøjeplader er nemlig en mellemting mellem hvide plader og gule plader. En bil på gule plader er udelukkende til erhvervskørsel, mens en bil på hvide plader er til privatkørsel.

Med de hvid-gule papegøjeplader på bilen viser man, at man har betalt afgift i sådan et omfang, at man både må bruge bilen til sit erhverv og til privat kørsel.

Papegøjeplader anvendes typisk i erhverv, hvor bilen også skal kunne bruges til private ærinder - eller af folk, der gerne vil have en fed bil billigere og ikke har brug for bagsæder eller plads til hele familien. 

Hvorfor hedder det papegøjeplader?

De første papegøjeplader blev indført i 1953 som en ny type nummerplader til motorcykler, der dels kunne bruges privat og dels havde en varesidevogn. Nummerpladerne kom i folkemunde til at hedde "papegøjeplader” – formentlig pga. de mange farver.

I 1957 kom der også papegøjeplader til biler, og de kunne fås op til ca. 1970, hvor de blev afskaffet. Den 1. januar 2009 genindførtes papegøjepladerne til biler.

Papegøjeplader til privatkørsel

Kan det betale sig at vælge papegøjeplader, hvis formålet udelukkende er privatkørsel?

At køre rundt i en bil med papegøjenummerplader har én stor fordel – nemlig, at der er en lavere registreringsafgift sammenlignet med en bil på hvide plader.

Man betaler 25% i afgift af de første 65.000 kr. af afgiftsværdien, 85% af afgiftsværdien op fra 65.000 til 202.200 kr. og 150% af resterende over 202.200 kr. (i 2024) af en bil med bagsæder, men biler på papegøjeplader må ikke have bagsæder, og her er der ganske meget at spare ved at undvære disse. På den måde slipper man nemlig med 50 procent i registreringsafgift (0 kr. af de første 63.400 kr. af afgiftsværdien*). Dvs. jo dyrere bilen er, des mere sparer man i afgift på en papegøjepladebil.

Der kan derfor umiddelbart være mange penge at spare, og måske kan man på denne måde få en sjovere eller mere luksuriøs bil, end man ellers ville have mulighed for, hvis bilen var på hvide plader. Nedenfor et regneeksempel.

*Pr. 2024 

Papegøjeplader

Corsa Van 1.2 Edition+ 1,2 5D
Bilens nettopris 79.709
Registreringsafgift 12.068
Leveringsomkostninger 2.960
Nummerplader 1.180
Moms, bil og leveringsomkost. 20.667
SAMLET PRIS 116.584

Afgiftssats: 50%

Hvide plader

Corsa 1.2 Cosmo 1,2 5D
Bilens nettopris 76.654
Registreringsafgift 49.995
Leveringsomkostninger 2.400
Nummerplader 1.180
Moms, bil og leveringsomkost. 19.764
SAMLET PRIS 149.993

Afgiftssats: 25% / 85% / 150%

Privatbenyttelsesafgiften

Som man kan se, er der altså penge at spare i anskaffelsespris. Men træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen… For i modsætning til bilister med hvide plader på deres biler skal man betale et afgiftstillæg for at køre rundt i sin bil med papegøjeplader. Det er den såkaldte privatbenyttelsesafgift, som bliver opkrævet sammen med vægtafgiften eller den grønne ejerafgift.

Satser for privatbenyttelsesafgiften

Privatbenyttelsesafgiften i kroner og ører afhænger af, hvornår bilen er indregistreret første gang og af bilens totalvægt. Kører du i en bil på papegøjeplader, og bruger du bilen til både privat- og erhvervskørsel, skal du kun betale det halve af de årlige beløb, som fremgår af skemaet nedenfor. Men hvis bilen kun bruges til privatkørsel, er det vigtigt at være opmærksom på at du skal betale den fulde afgift. Dette er naturligvis relevant at vide for folk, der vælger papegøjeplader for at kunne få en større og mere luksuriøs bil. 

Privatbenyttelsesafgift - Satser 2024

Bilens totalvægt /første reg. dato 2/6-98 til 24/4-07 25/4-07 og frem
Til og med 2 tons 1.120 kr. 6.250 kr.
Over 2 til og med 3 tons 6.250 kr. 6.250 kr.
Over 3 til og med 4 tons 6.250 kr. 18.560 kr.

Kilde: skat.dk 

Hvad koster det egentlig at have bil? Læs alt om udgifterne ved at have bil her

Papegøjeplader til erhvervskørsel

Regler for moms på biler med papegøjeplader

Hvis din bil på papegøjeplader bruges både til erhverv og privat, har du mulighed for at trække driftsomkostninger på bilen fra i dit regnskab.

Har bilen en tilladt totalvægt på højst tre tons og bruges til både private og momspligtige formål, kan du trække moms af udgifterne til drift fra. Udgifter er fx benzin, reparationer og færgebilletter. Har varebilen en tilladt totalvægt på over tre tons, kan du få fradrag for den del af kørslen, som er erhvervsmæssig kørsel.

Hvis du lejer eller leaser en bil på papegøjeplader, har du mulighed for at få et delvist momsfradrag. Du skal dog have en omsætning på over 50.000 kr. om året. Du kan få et fradrag på en tredjedel af den moms, du betaler af lejen. Du har også her mulighed for at få fuldt fradrag for driftsomkostningerne.

Læs mere om 'Moms af biludgifter' HER.

Regler for beskatning af biler på papegøjeplader

Når dine medarbejdere bruger en bil med gule plader eller papegøjeplader privat, skal de betale skat af værdien af fri bil.

Når du som arbejdsgiver bruger en bil med gule plader eller papegøjeplader privat, kan du ikke trække alle udgifterne fra i din virksomheds regnskab. Det vil kun være de omkostninger, der relaterer sig til den erhvervsmæssige del, du kan inkludere i regnskabet. Derfor skal det holdes det særskilt. Det betyder, at du er må føre et kørselsregnskab, hvor du differentierer mellem erhvervs- og privatkørsel.

Læs mere om 'Fri bil til dine ansatte (firmabil)' HER og 'Fradrag for virksomhedens udgifter' HER.

Kan jeg skifte fra papegøjeplader til hvide plader?

Hvis du vil have hvide plader på din bil i stedet for papegøjeplader, er det lidt komplekst. Du skal nemlig have lavet en ombygning af bilen.

For at kunne omregistrere bilen til en bil på hvide plader, skal der monteres bagsæder, hvilket der som tidligere nævnt ikke må være i en bil på papegøjeplader. Derudover skal man også have seler, der fungerer bag i bilen. Derudover er der også registreringsafgiften.

Omregistreringen kan også koste en del. Så der kan være en del omkostninger forbundet med at skifte fra papegøjeplader til hvide plader. Det skal du derfor også tage med i regnestykket. Læs mere på skat.dk.

Seneste biler til salg

Hos Andersen & Martini har vi et kæmpe udvalg af både nye og brugte biler