Alt om køb af Tesla

Passer en Tesla til dine behov og muligheder? Få svaret her.

Skal din næste bil være en Tesla?

Når du overvejer at investere i en så revolutionerede og ny teknologi, som en Tesla elbil er, så vil der uundgåeligt opstå spørgsmål/bekymringer, som man gerne vil have svar på inden, man fortsætter sit køb.

Hos A&M sælger vi rigtigt mange brugte Tesla'er, og vi har derfor ekspertisen til at svare på mange af de spørgsmål eller bekymringer, du måtte have som mulig Tesla-køber.

Det har inspireret os til at lave denne side, hvor du kan få hjælpe og blive klogere på de fem spørgsmål, vi oftest får fra potentielle kunder, der er interesseret i at købe en brugt Tesla. 

Kontakt os

5 ting du gerne vil vide, inden du køber en Tesla

1. Hvordan oplader man en Tesla?

Når man skifter fra en konventionel bil til en elbil, som Tesla jo er, så er der mange begreber og nye muligheder, som man skal have sat sig ind i, for at kunne udnytte sin elbils lademuligheder optimalt. Nedenfor følger en oversigt over de mest anvendelige metoder og begreber, samt deres evne til at lade.

Type 2-stik
Når man vil erhverve sig en Tesla, er det klart det nemmeste, hvis man kan oplade sin bil derhjemme, men der omkring i landet, hvor man kan oplade sin Tesla – og der kommer hele tiden flere. En Tesla kan nemlig oplades ved de universelle, som anvender Type 2-stik - det moderne og fælles europæiske ladestik. Det giver hermed adgang til offentlige ladestandere, og stikket bliver leveret sammen med alle modeller fra Tesla.

En type 2-ladestander er en 11kWh-ladestander (lader med 11 kilowatt i timen) - og i gennemsnit vil det tage lige under 7 timer at lade sin Tesla fra 0 til 100 procent. Det er dog sjældent, at man lader fra nul - så det er mere relevant at tale om opladningstid fra 10 til 90 procent. Her vil man i gennemsnit kunne oplade til cirka 65 km./timen. 

Superchargers
Skal du oplade på farten, findes der yderligere et ladestik udover Type 2-stikket til hurtigladning. Man kan bruge en Chademo-omformer, eller en CCS-adapter, hvis ikke man har det input, laderen kræver. I så fald kan man købe forskellige omformere som Chademo og CCS, men ofte har de forskellige hurtigladere tre forskellige kabler hængende, så man kan vælge det, der passer til ens bil.

Telsa har også lavet deres eget netværk af Superchargers, som kun kan benyttes af Tesla’er. De kan pr. marts 2021 findes 11 steder, strategisk placeret ved det danske motorvejsnet – og der er ifølge Tesla flere på vej. Superchargers er hurtigopladere, der er dedikeret til Tesla. De omgår den indbyggede oplader i køretøjet og leverer op til 250 kW jævnstrøm direkte til batteriet. Derfor vil du kunne oplade din Tesla til 80 procent på omkring 30 minutter. Kablerne sidder på supercharger-ladestanderne, så det er faktisk ligesom at køre ind og tanke brændstof.

Tesla Wall Connector
Det er dog altid en fordel, hvis du kan lade din bil derhjemme på din egen stander, da du så er sikker på altid at have strøm til dagens kørsel – uden at skulle stoppe op undervejs for at lade. Derfor er det en fordel at købe f.eks. en Tesla Wall Connector, som er den officielle Tesla-ladestander, og er den løsning, Tesla anbefaler at få opsat på hjemmeadressen.

Det kræver et besøg af en autoriseret elektriker, og derefter skal wall connector’en installeres, men hvis der er en eltavle tæt på opladningsstedet, og der bare skal laves en fase til ladestanderen, vil prisen ligge i omegnen af 2000 kr. for at få forberedt det. Men skal der f.eks. graves ledninger ned, skal man regne med en noget større udgift, og derefter skal man påregne udgiften til en stander. Teslas egen ladestander koster lige omkring 4.000 kr. fra ny. Man kan også vælge andre løsninger, som prismæssigt ligger mellem 3.000 og 5.000 kr.

Tesla opladning

Mormor-ladekabel
Denne betegnelse bruges ofte om den adapter, der som oftest medfølger ved køb, og som kan benyttes som nødladning direkte i en 230V stikkontakt, når man er på besøg hos ”mormor” eller lign, som ikke har en ladeboks hængende – deraf også navnets oprindelse. Den kan levere ca. 13-18 km rækkevidde pr. times opladning afhængigt af modellen. Man skal dog være opmærksom på, at dette kabel ikke bør benyttes til daglig ladning af sin elbil, særligt pga.:

  1. Elinstallationerne i private hjem er ikke lavet til langvarig høj belastning. Der er risiko for overophedning, og man kan sågar få elektrisk stød. Derfor skal man aldrig lade mere end 3 timer på denne opladning, og aldrig konsekvent over mange dage i træk. Desuden kan man ikke garantere noget, selv med ovenstående tommelfingerregel, da man ikke kender ledningernes forløb i huset.

  2. Ladetabet er markant større i et mormor-ladekabel, så det kan også ende med at blive en mere bekostelig affære, at lade over længere tid med sådan et kabel, fordi man vil spare penge på en selvstændig installation.

Derfor er det en rigtig god idé at få investeret i en egnet ladeboks, da det ellers kan vise sig at være en både dyr og risikabel løsning. Ligesom du heller ikke kører på et reservehjul året rundt, så skal du heller ikke oplade din bil gennem et mormor-ladekabel permanent.

Der er efterhånden også mange, der kan oplade deres elbil på arbejdspladsen, så der er ingen grund til at undlade at købe en Tesla af den grund. Opladningstiden og effektiviteten afhænger altid af strømkilden, ladestikket og bilen.

*Den maksimale ekstra rækkevidde pr. time er baseret på Model 3 Long Range. Opladningshastighederne kan blive påvirket af eksterne faktorer

Tesla opladning

2. Hvad er rækkevidden for en Tesla?

Tesla

”Range anxiety” – på dansk ”rækkeviddeangst” – er et begreb, som mange elbilejere vil kunne nikke genkendende til. Frygten for ikke at kunne nå frem til sin destination, fordi man løber tør for strøm. Denne bekymring er også stor hos mange af vores førstegangskøbere af en Tesla og er derfor naturligvis et emne, som vores Tesla-eksperter får mange spørgsmål om.

Flere undersøgelser af el-bilisters ”rækkeviddeangst” viser dog, at Tesla-ejerne er dem, der scorer lavest på ”frygtskalaen”. Det skyldes muligvis, at alle Tesla’er har et advarselssystem, der hjælper dig til ikke at løbe tør for strøm: Har du GPS slået til, vil bilen konstant fortælle dig, hvilken hastighed du skal holde for at nå frem til din destination. Har du ikke GPS slået til, vil bilen fortælle dig, når du er ved at komme for langt væk fra den nærmeste ladestander. Dette system tager dog kun udgangspunkt i de officielle, offentlige Tesla-ladestandere.

Der er nogle elementer, man skal være opmærksom på, bruger ekstra energi og dermed batterikapacitet, når man køber en Tesla: høje kørehastigheder, kørsel med hyppige start/stop, korte ture, kørsel op ad bakke, kørsel med anhængervægt og kørsel i dårligt vejr f.eks. blæst.
Ud over ovenstående kan man også effektivisere sin kørsel og forlænge rækkevidden ved hjælp af disse tips: Kør med korrekt dæktryk, undgå unødvendig bagage for at reducere vægten, afmonter tagbagagebærer eller cykelholder, når de ikke er i brug, reducér vindmodstanden ved f.eks. at sørge for, at alle vinduer er lukkede.

De officielle rækkevidder fra Tesla er:
Model 3: 491-602 km. afhængig af variant.
Model S: 600-634 km. afhængig af variant.
Model X: 543-576 km. afhængig af variant.
Model Y: 430-533 km. afhængig af variant.

(WLTP-tal fra januar 2023)

3. Hvor får jeg min Tesla til service?

Tesla har ikke noget servicekrav i forhold til opretholdelse af garantien. Det eneste krav er, at den skal have skiftet batterivæske hvert 8. år, hvilket koster fra 1.500 kr. (pr. april 2021).

Det anbefales dog fra Teslas side, at man får skiftet bilens pollenfilter en gang om året. Samtidig anbefales det, at man får renset bremser minimum hvert andet år, da man ikke bruger bremserne ret meget i en elbil. Dermed risikerer de at ruste.

Man kan også selv vælge at følge et serviceinterval, der hedder 1 år eller 20.000 km.

Hos Andersen & Martini tilbyder vi vedligeholdelse af din Tesla i form af serviceeftersyn. Du kan læse alt om, hvad vores servicepakker indeholder og priserne her.

Tesla

4. Kan man få anhængertræk på en Tesla?

Tesla anhængertræk

Det kan være en udfordring at få anhængertræk på en elbil. Det er nemlig ikke tilladt på en lang række modeller, men på Tesla Model 3 er det muligt at få fabriksmonteret anhængertræk - med undtagelse af ”Performance”-udgaven.

Et fabriksmonteret anhængertræk betyder, at en Model 3 må trække en trailer på 1000 kg på ”jydekrogen”, hvis traileren har bremser (modeller fra før 2020 dog kun 910 kg.). Det betyder, at man kan trække f.eks. en større trailer, men ikke en campingvogn, som typisk vejer noget mere.

Det koster omkring 9.000 kr. for et fabriksmonteret træk, der som standard er aftageligt (fås ikke som fast).

En Tesla Model S er kun godkendt til at få træk til montering af cykelholder og bagageboks. Det skyldes, at Model S ikke er typegodkendt til at få træk til anhænger. Tesla Model X har til gengæld anhængertræk som standardudstyr. Den må endda have hele 2.250 kg på krogen, hvilket betyder, at den kan trække det meste. En Tesla Model Y har ligeledes anhængertræk som standard, og må trække 1.600 kg. med bremser og 750 kg. uden bremser. Det er oftest nok til både en hestetrailer, en båd eller en stor campingvogn. 

5. Er en Tesla selvkørende?

Alle nye biler fra Tesla leveres som standard med avanceret teknologi, der gør bilen i stand til at levere autopilot-funktioner i dag og selvkørende egenskaber i fremtiden – gennem softwareopdateringer, der er designet til at forbedre funktionen over tid.

Autopiloten gør det muligt for din Tesla at styre, accelerere og bremse automatisk i sin vognbane. De nuværende autopilot-funktioner kræver aktiv overvågning fra førerens side, og de gør ikke køretøjet selvkørende. Så man må ikke sætte sig til at sove, selvom bilen kan køre selv. Man skal være klar til at tage over. Bilen vil slå autopilotfunktionen fra, hvis du løfter dig fra sædet, tager selen af eller ikke har hånden på rettet i mere end 30 sekunder.

I takt med at selvkørende funktioner introduceres, vil din Tesla blive opgraderet løbende gennem såkaldte over-the-air-softwareopdateringer.

Tesla

Teslas niveauer af autopilot

AP1. Autopilot
Standard-autopilot, hvor man har autostyring og adaptiv fartpilot. Findes på Tesla-modeller fra før 2017.

AP2. Enhanched autopilot
Opgraderet autopilot. Dette niveau kendetegnes ved, at bilen har kameraer hele vejen rundt. I denne udgave kan bilen selv parkere og skifte vognbane – og den kan selv navigere hen til en destination, du har indtastet på din GPS. Systemet koster 30.000 kr. (pr. april 2020).

AP3. Fuldt selvkørende
Version 3.0 er kendetegnet som fuldt selvkørende computer, hvilket betyder, at bilen er forberedt til det, der kaldes ”fuldt selvkørende funktion”. Her kan den, som det er nu, også selv skifte vognbane og parkere.

Desuden har den det, der hedder Smart Summon, hvilket betyder, at din bil kan selv kan navigere rundt på fx en parkeringsplads og køre uden om objekter og selv finde hen til dig, i stedet for at du henter bilen, der hvor du har parkeret den. Det må dog, som loven er pr. april 2021, kun foregå på privat grund. Bilen må dog køre op til 6 meter uden fører på offentlig grund. Ellers er alt, hvad funktionen kan nu, lovligt.

Når du betaler for en fuldt selvkørende-pakke, bliver den opdateret gratis, indtil bilen rent faktisk er fuldt selvkørende. Men betaler på den måde for noget, man ikke har endnu, men engangsprisen på pakken vil fortsætte med at stige i takt med, at den kan mere og mere. 

Folk spørger også om...

  • Det er en større udfordring at køre sydpå i en elbil. Det kræver mere planlægning, men det er bestemt ikke umuligt. Tesla’er har generelt fornuftige rækkevidder og udbredelsen af Tesla SuperChargers (og andre lynladestationer) gør opladningen markant nemmere på langturen.

    Det er naturligvis dårligt for rækkevidden, hvis du vil køre 200 km/t. på Autobahn. Bilferier i en Tesla vil helt sikkert kræve noget mere tålmodighed, men det er en ændring i adfærd – til gengæld kommer du væsentligt billigere derhen, og så har du resten af året sparet dig selv for 30-40 besøg på tankstationen, fordi du lader i din garage.

  • Batterier består af kemi, og når de bliver ældre, så vil maksimumkapaciteten også mindskes. Lige som du kender det fra din mobiltelefon, så holder den ikke lige så godt strøm efter flere års intens brug/opladning, som den dag du købte den.

    Tesla har en garanti på 8 år (eller 160.000 km., alt efter hvad der kommer først) på deres elbil-batterier. Heldigvis viser de seneste test af ældre bilbatterier, at kapaciteten bevares langt bedre, end man havde turde håbe på. Garantien på batteriet er selvfølgelig et konkurrenceparameter, men når Tesla giver så lang en garanti, så er det også fordi, at de er ret sikre i deres sag ift. holdbarheden.

    Som forbruger har du været vant til en normal garanti på 2-3 år på en konventionel bil (undtaget Kia og Hyundai), mens du her får 8 års garanti på den væsentligste og dyreste del på bilen. Læs mere om batterigaranti her.

  • Prisen på en Tesla afhænger selvfølgelig af, hvilken model og motorvariant der er tale om. Vi har listet nogle af priserne herunder.

    Model 3: En ny starter fra ca. 360.000 kr. En næsten ny starter fra ca. 310.000 kr.
    Model S: En ny starter fra ca. 1,3 mio. kr. En næsten ny starter fra ca. 1,2 mio. kr.
    Model X: En ny starter fra ca. 1,4 mio. kr. En næsten ny starter fra ca. 1,3 mio kr.
    Model Y: En ny starter fra ca. 375.000 kr. En næsten ny starter fra ca. 385.000 kr.

    (Tal fra januar 2023. ”En næsten ny” er defineret som en bil der har kørt under 25.000 km. og er max 1 år gammel.)

  • Der findes i dag 4 Tesla-modeller.

    Tesla Model 3
    Tesla Model S
    Tesla Model X
    Tesla Model Y

    Læs mere om de forskellige modeller på ovenstående links.

Stort udvalg af brugte Tesla'er

Hos Andersen & Martini er vi eksperter i nyere brugte Tesla’er. I vores store brugtvognsafdeling i Greve har vi altid masser af nyere Tesla’er på lager – for eksempel den populære Model 3.

Vi har erfaringen og ekspertisen fra over 500 handler med Tesla-biler.

Vores dedikerede sælgere har styr på alle detaljer om de populære elbiler - og kan hjælpe dig med at finde den Tesla, DU drømmer om. Kig forbi Agenavej 15 i Greve og se vores kæmpe Tesla-udvalg.

Se udvalgte Tesla'er på lager nedenfor.

Få hjælp til at finde den rigtige bil og finansiering

Bilvælgerguiden

Lad os hjælpe dig med at vælge den bil, der passer til netop dine behov.

 Mere info

Køb eller privatleasing?

Find ud af om det bedst kan betale sig for dig at købe eller lease din næste bil.

Mere info

Forsikring af bil

Bliv klogere på bilforsikring, og hvordan du kan spare mange penge.

 Mere info

Kontakt osUdfyld nedenstående og skriv evt. en besked omkring din henvendelse. Så vil vi komme tilbage til dig hurtigst muligt.

 

Vi bestræber os på at svare dig inden for 3 timer i arbejdstiden, men der kan gå længere tid i særligt belastede perioder.

Stil spørgsmålUdfyld nedenstående og stil dit spørgsmål. Vi sidder klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål eller ønsker rådgivning omkring dit bilkøb.

 

Vi bestræber os på at svare dig inden for 3 timer i arbejdstiden, men der kan gå længere tid i særligt belastede perioder.