Sådan beregnes de nye bilafgifter
Hvad betyder de nye bilafgifter for benzinbiler, plug-in hybrider og elbiler? Se eksempler i artiklen
Hvilke biler får mest gavn?
Grundet den nye afgift politikerne besluttede sig for i 2021, så vil elbiler og plug-in hybrider alligevel ikke tage den massive afgiftsstigning, som der var udsigt til.
Mange af elementerne i den nye afgiftsberegning (fra 2021) er baseret på den hidtidige afgiftsmodel, men der er lavet voldsomt om på tallene og samtidig indført nye tiltag såsom CO2-tillæg, som gør, at biler inden for samme motortype (benzin, diesel, PHEV og elbiler) både er faldet og steget i afgift.
Der betyder blandt andet, at de biler, der kører langt på literen (inden for deres given motortype), og som før har fået et kæmpe fradrag i afgiften, er blevet en smule dyrere med den nye afgiftsmodel og vice versa. Dog vil "indfasningen" og "bundfradraget" også spille en stor rolle ifb. med hvor præcist skellet ligger på de brændstoføkonomiske biler, da disse elementer også er blevet ændret væsentligt.
Sådan beregnes afgiften ↓Hvad er nyt ved bilafgifterne 2021?
De nye bilafgifter vil stadig være baseret på beskatning af bilens pris fra fabrikken. Men med afgiftsændringerne, der er trådt i kraft 18. december 2020, kommer et klart "grønt" element oveni - nemlig en CO2-baseret tillæg til afgiften. Der er mange nye eller ændrede elementer, når afgiften udregnes – og dermed på bilens endelige købspris.
De vigtigste elementer er:
Sådan beregnes den nye bilafgift 2021
1. Bilens værdi
Evt. Batterifradrag i afgiftspligtig værdi
Mens sikkerhedsfradrag og fradrag/tillæg for god/dårlig brændstoføkonomi er fjernet, så er batterifradraget bibeholdt (udfases gradvist frem mod 2025, hvor fradraget er 0 kr.). Har bilen derfor et opladeligt batteri, så gives der et fradrag i den afgiftspligtige værdi på 1.300 kr. (i 2022) pr. kWh til el- og plug-in hybridbiler (op til max 45 kWh).
Eksempel (39 kWh batteri): 39 x -1.300 kr.= - 50.700 kr., som trækkes fra den afgiftspligtige værdi, inden procenterne for skalaknæk udregnes.

Udregning ud fra afgiftspligtig værdi
Bilens stålpris inkl. moms beregnes ud fra 2 skalaknæk i dag efter et evt. batterifradrag fratrukket den afgiftspligtige værdi.
Eksempel på bil med et 39 kWh batteri med en stålpris på 316.300 kr. inkl. moms:
316.300 - 50.700 kr. = 265.600 kr.
● 25 % af 65.800 kr. = 17.200 kr.
● 85 % af 138.800 kr. = 117.980 kr.
● 150 % af 61.000 kr. = 91.500 kr.
Total = 226.680 kr.

2. CO2-tillæg
Efter værdiberegningen af afgiften (+ evt. batterifradrag i afgiftspligtig værdi), så tillægges der på alle biler et CO2-tillæg baseret på bilens CO2-forbrug ved kørsel. Dette tillæg er en af de store elementer i den nye måde at beregne registreringsafgift.
Eksempel (135 g co2/km.): 125 x 250 kr. = 31.250 kr. + 10 x 500 kr. = 5.000 kr.
Total= 36.250 kr.

3. Indfasning
Indfasningen er en såkaldt "rabat" på afgiften, der gives til lav- og nulemissionsbiler for at fremme salget af "grønne" biler og give forbrugeren et økonomisk incitament til at købe en bil, der kører helt eller delvist på el. Bundfradraget på 21.700 kr. fratrækkes FØR indfasning.
Eksempel på en lavemissionsbil (2022-niveau) med en samlet afgift efter værdiberegning (+ evt. batterifradrag) og CO2-tillæg på 151.700 kr:
151.700 kr. - 21.700 kr. = 130.000 kr.
130.000 kr. x 50% % = 65.000 kr.

4. Bundfradrag
Til sidst påføres bundfradraget, som udgangspunkt er 21.700 kr. for ALLE biler. Er der tale om en lavemisionsbil (typisk PHEV) eller en nulemissionsbil (elbil), så vil der yderligere være ekstra fradrag oven i.
Eksempel på PHEV med afgift på 58.500 efter indfasning og bundfradrag (21.700 kr.):
58.500 kr. - 48.700 = 9.800 kr.

Eksempel på beregning af ny bilafgift
Eksempel i 2022 på en Plug-in hybrid til 300.000 kr. stålpris inkl. moms med et batteri på 14 kWh og CO2-udslip på 31 g/km
1. Værdiberegning: 300.000 inkl. moms - 14 x 1.300 kr. (batterifradrag) = 300.000-18.200 kr. = 281.800 kr. (afgiftspligtig værdi)
25% x 65.800 kr. = 17.200 kr. (afgift)
85 % x (204.600-65.800) = 117.980 kr. (afgift)
150% x (281.800-204.600) = 115.800 kr. (afgift)
Basisafgift efter værdiberegning: 17.200 kr. + 117.980 kr. + 115.800 kr. = 250.980 kr.
2. CO2-tillæg: 31 x 250 kr. = 7.750
Totalafgift før indfasning og bundfradrag: = 258.730 kr.
Bundfradrag alle biler:
258.730 kr. - 21.700 kr. = 237.030 kr.
3. Indfasning: 50 % x 237.030 kr. = 118.515 kr.
4. Bundfradrag:
Totalafgift: kr. 118.515 - 48.700 kr. = 69.815 kr.
TOTALPRIS
300.000 kr. + 69.815 = 369.815 kr.
Bilafgiftens effekt på prisen for benzin- og dieselbiler
Bilafgiftens effekt på prisen for plug-in hybridbiler
Bilafgiftens effekt på prisen for elbiler
FAQ - De nye bilafgifter 2021
-
Registreringsafgift er noget, der skal betales på alle biler, der anvendes til privatkørsel i Danmark af personer, der har bopæl i Danmark. Typisk betales registreringsafgiften allerede i forbindelse med indregistreringen. Registreringsafgiften på både nye og brugte biler beregnes på baggrund af bilens værdi og CO2-aftryk. Bilens værdi vurderes af SKAT i forbindelse med indregistreringen i Danmark.
-
- I stedet for de nuværende to afgiftstrin vil der fremover være tre.
- Et CO2-tillæg på registreringsafgiften, som er baseret på, hvor meget CO2 bilen udleder pr. km.
- Elbiler og plug-in hybrider får en meget lang indfasningsperiode med ekstra rabat oven i deres i forvejen lave afgift.
- Der indføres også et bundfradrag på ALLE biler til sidst. Det vil være lavt for konventionelle biler, halvhøjt for plug-in hybrider og højt for elbiler. For de to typer "grønne" biler vil fradraget blive nedtrappet over tid.
-
- Først finder man afgift ud fra afgiftspligtig værdi (fratrukket evt. batterifradrag).
2. Så lægger man CO2-tillæg til
3. Så ganger man indfasningen for evt. lavemissionsbiler
4. Til sidst fratrækker man bundfradraget
Vi har udarbejdet en udførlig beskrivelse af, hvordan registreringsafgiften udregnes. Læs den HER.
- Først finder man afgift ud fra afgiftspligtig værdi (fratrukket evt. batterifradrag).
-
Det er svært at sige noget konkret om en bestemt biltype eller motortype, da afgiftsmodellen er blevet ændret markant. Dog kan man overordnet sige, at de plug-in hybridbiler, som ikke har en fantastisk brændstoføkonomi, og derfor ikke fik voldsomt høje fradrag med den forhenværende afgift, bliver tilgodeset i langt højere grad nu, hvor det er er CO-tillæg og motortypen, der i højere grad definerer afgiften.
-
Som udgangspunkt har man forsøgt at holde de konventionelle bliver på et niveau, hvor det ikke skal blive dyrere for disse at købe en ny bil. Dog vil ændringerne i afgiften ramme de konventionelle mikrobiler hårdest procentuelt, ligesom de biler, der forurener også vil blive væsentlig dyrere end før grundet det nye CO2-tillæg. Overordnet stiger en benzin/dieselbil mellem 200.000-400.000 kr. kun med 3.100 kr. i gennemsnit, men forskellen på de specifikke motor- og biltyper kan svinge en del - nogle bliver billigere og andre lidt dyrere.
-
Ifølge aftalen mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om Grøn omstilling af vejtransporten defineres grønne biler som ”nul- og lavemissionsbiler”. En lavemissionsbil defineres som en bil der udleder mindre end 50 g CO2/km.
-
Lavudledningsbiler er primært plug-in hybrider. I de ”normale” hybridbiler ligger udledningen som regel over det definerede maksimum på 50 g/km af CO2. Derfor har opladningshybrider denne kategori for sig selv.
-
Nulemissionsbiler er næsten udelukkende elbiler. Det er biler, der udleder 0 g CO2/km (lokalt CO2-udslip).
De danske bilafgifters historie
Registreringsafgiften blev indført den 1. januar 1925, som en slags "luksusafgift" som de rige skulle betale for deres legetøj. Med tiden blev afgiften en ekstraskat på vedligeholdelse af vejene, som led i at vejnettet blev udbygget i Danmark.
Herefter fulgte benzinafgiften, der skulle anvendes til at betale for den første Lillebæltsbro - den blev ikke fjernet efter, at broen var færdig. 2. Verdenskrig resulterede også i en stigning på afgiften. I 1950'erne blev "dollarpræmien" erstattet af en tilsvarende høj bilafgift. Den maksimale afgiftssats på 180 % blev sat i 1977, som følge af oliekrisen i 1970'erne - denne blev ikke fjernet efter krisen var ovre.
Siden Finansloven i 2015 er bilafgiften blevet nedsat i to omgange. Først i 2015, hvor det blev vedtaget, at bilafgiften skulle reguleres fra 180 % til 150 % og afgiften på de første 82.800 kr. af bilens pris blev sat til 105 %.
I 2016 blev dette reguleret til, at den 105 % bilafgift nu galt helt op til 106.600 kr. af bilens pris og 150 % på bilens resterende pris.

Indholdet på denne side er alene Andersen & Martinis fortolkning og lavet for at illustrere den nye bilafgift på en simpel måde. Der tages forbehold for fejl, og dispositioner foretaget ud fra ovenstående er på eget ansvar. Der kan ske ændringer i takt med at A&M bliver klogere på den nye bilafgift, og nogle af de mange tolkningsspørgsmål bliver afklaret i Skatteministeriet.