Guide til køb af brugt bil
Står du foran at skulle købe brugt bil? Så er der flere ting, der er værd at være opmærksom på.
7 ting du bør vide, før du køber en brugt bil
Hos Andersen & Martini handler vi nye og brugte biler hver dag, og har derfor en stor viden omkring, hvilke ting man som forbruger skal være opmærksom på, når man køber en brugt bil. Det er det vores mål, at du altid får en rigtig god oplevelse, når du handler bil uanset hvor, hvornår og hvordan.
Derfor får du her 7 gode tips, så du er klædt ordentligt på til at finde din næste bil.
1. Hvad er totalomkostningerne?
Det er ikke kun prisen, der er afgørende, når du køber brugt bil. Det er f.eks. vigtigt at sætte sig ind i, hvor langt bilen kører på literen, og hvad den koster i grøn ejerafgift.
Især ældre brugte biler er ofte dyrere i ejerafgift end nye biler, og moderne biler kører tit længere på literen. Det er også godt at have plads i budgettet til de reparationer, der kan komme på brugte biler – i nogle tilfælde kan det bedre betale sig at købe en nyere bil.
Med andre ord er det vigtigt at se på, hvad totalomkostningerne vil være på bilen i hele perioden.
Læs vores guide til, hvad det koster at have bil HER.
2. Er bilen ordentligt vedligeholdt?
En fuldt udfyldt servicebog giver nemlig en god sikkerhed for, at bilen er vedligeholdt ordentligt. På denne måde er man f.eks. sikret, at bilen ikke har kørt rundt med gammel olie, hvilket slider unødigt på motoren.
Det er et stort plus, hvis servicestemplerne er fra et autoriseret værksted, så er man nemlig sikker på, at bilen er serviceret efter fabrikkens forskrifter. Samtidig er det dig selv, der skal bevise, at bilen er korrekt serviceret ved en eventuel garantisag, hvis bilen er serviceret på et uautoriseret værksted.
Overholdelse af serviceinterval er også vigtigt, hvis der skulle opstå noget med bilen efter, at fabriksgarantien er udløbet. I visse tilfælde indvilger importøren nemlig i at betale en såkaldt kulance. Det vil sige rabat ved en reparation, selvom garantien ikke længere er gældende. Det er dog ikke noget, man som udgangspunkt skal regne med.
Det er i øvrigt også værd at tjekke, om bilen er blevet rustbeskyttet i tidens løb, og om der er synlige skader på karosseri eller fælge. Det siger noget om, hvordan bilen har været kørt og vedligeholdt.
3. Hvor driftssikker er bilen?
Der findes flere hjemmesider, hvor du kan finde oplysninger om, hvor driftssikre de forskellige bilmodeller er. Det er helt sikkert værd at kigge nærmere på.
Det kan også være værd at undersøge, hvad andre ejere siger om bilen. Det kan give et indblik i typiske reparationer, og hvilke motortyper der ofte er problemer med.
I lighed med en vin, så kan nogle årgange af en bil også være væsentligt bedre end andre.
4. Tjek bilens historie
Det kan give et godt indblik i bilen at tjekke den på en side som f.eks. nummerplade.net, hvor man kan finde tidligere synsrapporter. Man skal dog huske, at en nysynet bil, ikke er det samme som en fejlfri bil eller en bil i god stand. Man kan også se, hvornår bilen er synet. Det kan give en indikation af , om der skulle være snydt med kilometertallet.
På sider som nummerplade.net kan man også se, om der skulle være restgæld i bilen, hvilket kan være en ubehagelig overraskelse, hvis man ikke har tjekket det. Sandsynligheden for, at det er tilfældet, er dog meget lille, hvis man køber bilen hos en forhandler. Hvis du gerne vil slå en bil op, der ikke har nummerplader på, så kan du bede sælger om stelnummeret.
5. Køb hos forhandler eller privat?
Hvis du køber din brugte bil hos en bilforhandler, er fejl og mangler på bilen omfattet af reklamationsretten på to år. Se alle vores biler på lager her
Hos en anstændig bilforretning er bilen grundig gennemgået for fejl og mangler på et mekanisk værksted, så ved at købe hos en forhandler minimerer du risikoen for, at der er fejl på bilen.
Køber du bil af en privatperson kan prisen dog være lavere end hos forhandleren – men så køber du bilen som beset og kommer selv til at betale for alle fejl og skjulte mangler uden mulighed for at klage. Det er altså reklamationsret, mekanisk gennemgang og kosmetisk klargøring, som du primært betaler ekstra for hos forhandleren.
6. Prøvekør bilen grundigt
Kør en tur på mindst 20 kilometer, og mærk efter om bilen er god. Det er ikke nok bare at rulle 5-10 minutter. Er det muligt, så prøv både bilen på motorvej og i byen.
Tjek om pedaler og gearskiftet virker, som det skal, eller om er der irritationsmomenter. Er der mislyde, der bør tjekkes efter, eller som bare er generende at høre på? Løsne fingrene om rattet under kørslen forsigtigt, og se om bilen kører ligeud. Lyt også til bilen i tomgang. Lyder den, som den skal?
Gennemgå alle kontakter og funktioner (blinklys, lys, viskerblade, el-ruder, radio osv.). Tjek også om eventuel aircondition virker, som det skal. Alle disse punkter tager forhandleren ansvaret for, såfremt du køber derigennem. Det er helt op til en selv, om man vil have denne sikkerhed, når man handler bil.
7. Pas på du ikke køber katten i sækken
Udover at bilen skal tjekkes igennem, så er det vigtigt, at man får lavet en klar skriftlig kontrakt på de vigtigste elementer.
Skriv ikke under på en slutseddel, før du er helt sikker på, at bilen er i orden. Sådan én slutseddel kan du bl.a. finde på FDM, så I sikrer at få alt med i kontrakten.
Derudover så er det vigtigt, at du har styr på det juridiske i forbindelse med dit bilkøb. Hvilke regler gælder, og hvilke rettigheder har du som køber efter, du har skrevet under på kontrakten.
"Vores brugte biler gennemgår altid et omfattende sundhedstjek"
Vi sælger kun biler, vi kan stå 100 procent inde for, og vores brugte biler får et sundhedstjek på 29 kritiske punkter, inden de sættes til salg