WLTP - Fælles EU-testmetode

En fælles test- og målemetode inden for EU for bilers brændstofforbrug og CO2-emissioner

Hvad er WLTP?

WLTP er en forkortelse for ”(W)orldwide harmonized (L)ight vehicle (T)est (P)rocedure”.

Proceduren er en harmoniseret prøvemetode for bilers brændstofforbrug og CO2-emissioner. Formålet er at give så ensartede og reproducerbare målinger, som muligt, som skal sikre, at man får sammenlignelige resultater på tværs af alle testede bilmodeller og mærker.

Testproceduren har været gældende for alle nye personbiler siden 1. september 2018 (og for alle nye varebiler siden 1/9-19), hvor den afløste NEDC-metoden ("New European Driving Cycle").

Søg biler på lager

Hvorfor er WLTP mere retvisende end NEDC?

WLTP-metoden er udviklet for at sikre forbrugerne et bedre og mere retvisende brændstofforbrug, end NEDC-målemetoden gjorde.

WLTP afspejler nemlig i højere grad end forgængeren kørselsmønstret ved virkelig kørsel, idet testen omfatter mere virkelighedstro kørselsadfærd med længere testdistancer og mere dynamiske accelerationer og opbremsninger.

Samtidig er brug af optimerede prototyper med f.eks. særlig letløbsolie, tildækning af sprækker og ekstra højt dæktryk ikke længere tilladt, så testen bliver så realistisk som muligt.

Med WLTP har forbrugerne dermed fået et forbrugstal, som ligger tættere på det faktiske forbrug og er derfor langt mere retvisende (PHEV-tal er stadig ikke retvisende, hør din lokale A&M om nærmere info).

WLTP vs. NEDC

WLTP NEDC
Temperatur 14°C (korrigeret) 20-30°C
Varighed 30 min. 20 min.
Stilstand 13 % 25 %
Distance 23,25 km. 11 km
Gennemsnitshastighed 46,5 km/t 34 km/t
Maksimal hastighed 131 km/t 120 km/t
Individualiseret måling* Ja Ikke klart specificeret

*Måling ud fra ekstraudstyr og variant.

Standardiserede forhold i laboratorium og på vejen

For at sikre, at man som forbruger kan sammenligne de forskellige bilmærker og -modeller, gennemføres testen under standardiserede forhold i et laboratorium.

Derudover bliver bilerne testet på almindelig offentlig vej, så laboratorietesten på den måde suppleres med mere virkelighedstro forhold. Denne del af testen hedder Real Drive Emission (RDE).

Ved RDE-testen måles det, om bilens skadelige emissioner holder sig inden for bestemte grænseværdier sammenlignet med resultatet opnået i laboratoriet. 

Vil du vide endnu mere om WLTP, kan du tage et kig på den europæiske bilproducents (ACEA) WLTP-side her.

Stil spørgsmålUdfyld nedenstående og stil dit spørgsmål. Vi sidder klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål eller ønsker rådgivning omkring dit bilkøb.

 

Vi bestræber os på at svare dig inden for 3 timer i arbejdstiden, men der kan gå længere tid i særligt belastede perioder.