Kør Grønt illustration

Spar hver 5. tank - Kør økonomisk

Økonomisk kørsel er ikke kun godt for miljøet – det er også særdeles godt for pengepungen. Ved at ændre små ting, når du kører, kan du faktisk spare gennemsnitligt hver 5. tank. 


Mange tænker ikke over, at et forkert dæktryk, brug af klimanlæg og sædevarme påvirker bilens brændstofforbrug markant. Der er altså mange penge at spare ved blot at følge disse simple råd, der hjælper dig med at køre økonomisk.

Spar hver 5. tank

1. Tjek dæktryk (op til 10% ekstra)

Dæktryk

Et fejlagtigt dæktryk i ét af dine dæk kan have en negativ betydning for både din sikkerhed og forbrug af brændstof. Da der er større rullemodstand ved for lavt dæktryk, stiger brændstofbruget. Det anbefales derfor, at du som minimum tjekker dæktrykket på bilen én gang om måneden. Husk også at kontrollere reservedækket jævnligt. Du finder bilens korrekte dæktryk i instruktionsbogen.

Kilde: Samvirke

2. A/C + Sædevarme (op mod 15 % ekstra)

Aircondition er smart om vinteren til at afdugge bilen og køle om sommeren. Det anbefales, at den kun bruges, når det er nødvendigt. Derudover er det også smart at slukke el-bagrude og sædevarmer, hvis ikke der er brug for det, da det også bruger unødig energi. Tilsammen kan ekstraudstyr bruge op mod 1 liter brændstof pr. time.

Kilde: EarthEasy

Sædevarme

3. Ikke i for høje omdrejninger (op mod 20 % ekstra)

Omdrejninger

Kører du normalt i for høje omdrejninger (rpm/min.), så kan det koste dig mange ekstra liter benzin i det lange løb (op til 20 %). Hvis vi skal køre økonomisk, så vil man gerne have at motoren arbejder så lidt som muligt. Det tidspunkt hvor motoren virkelig kommer på overarbejde er, når man kører i for høje omdrejninger, derfor skal du forsøge at skifte gear ved 2200-2500 rpm/min. for benzinbiler og 2000-2300 rpm/min. for dieselbiler.

Dette spænd er det optimale punkt for skift af gear på størstedelen af de køretøjer, der kører på vejen i dag. Undtagelsen til hovedreglen er, når forholdet mellem motorkræft og vægt enten er meget højt eller lavt. F.eks. er det mere optimalt for en let bil med mange motorkræfter, at skifte gear i lavere rpm/min. end "normale biler" og vice versa.

Kilde: The Guardian EarthEasy

4. Fjern overflødig vægt (op mod 17% ekstra)

Hvis ikke du bruger tagbøjler og -boks til daglig, så tag dem af da disse kan koste dig op mod 15 % ekstra brændstof at køre med tagboks og ca. 2 % at køre med tagbøjler.

Ligesom ovenstående råd, er det også væsentligt ikke at have for mange tunge ting i bilen, jo mere vægt desto større brændstofforbrug. For bedst at minimere brændstofforbruget, er det derfor en god idé at tømme bagagerummet for tunge ting. Det koster i gennemsnit 4% ekstra brændstof per 100 kilo.

Kilde: FuelEconomy

Overflødig bilvægt

5. Brems med motoren (op imod 8 % ekstra)

Brems med motoren

Når du bremser med motoren sparer du på brændstofforbruget. Dette skyldes, at fuel cut-off lukker helt for brændstoffet, når du slipper speederen og bilen er i gear. Alle nyere biler har denne funktion, når man motorbremser - både benzin og diesel.

Man skal dog være opmærksom på at du slider mere på koblingen. Det er derfor væsentligt både at benytte sig af motorbremsen og almindelige bremser skiftevis, således at du både sparer penge og samtidigt ikke slider for meget på din bil. Det kan koste op mod 8% ekstra ikke at bremse med motoren.

Kilde: Økonomikørsel

6. Kom hurtigt op i det rigtige gear (op mod 10% ekstra)

Lavere omdrejninger forbedrer dit brændstofforbrug. På de fleste biler, er det faktisk muligt at køre i 5. gear allerede ved 50 km/t. Ved den ideelle acceleration kommer du hurtigt op i den ønskede hastighed. Efter den optimale hastighed og gear er opnået, så gælder det om at den så konstant som muligt. Det kan koste op mod 10% ekstra at køre i det forkerte gear og accelerere langsomt.

Gear