Diesel-, benzin, el- eller hybridbil?
Find ud af hvilken motor, der er bedst til dine behov.
Hvilken motor er rigtig for dig?
Det store spørgsmål for førstegangskøbere såvel som erfarne bilister, hver gang man skal udskifte bilen:
”Skal jeg vælge en benzin, diesel-, hybrid - eller måske en elbil?”
De 4 grundsten for valg af motortype i din fremtidige bil er:
- Kørselsmønster – kører du mange små ture eller færre lange?
- Købs- og salgsprisen - villig til at betale mere for ny teknologi?
- Klima og miljø - går du meget op i at reducere dit CO² aftryk?
- Støj i kabinen - hvor lydsensitiv er du?
På denne side kan du blive klogere på, hvilken motortype, der passer bedst til dit behov.
Motorvalget er ikke altid åbenlyst
Det er blevet ganske komplekst at vælge, hvilken motor man bør vælge, når man køber ny bil. Benzin, diesel, el, hybrid og plug-in-hybrid - mulighederne er mange.
En del bilkøbere tror, at det bedst kan betale sig at købe en dieselbil, hvis man kører mange kilometer årligt, en benzinbil hvis man kører færre, og hvis man er miljøentusiast, så kan man vælge de mere miljøskånsomme alternativer: hybridbilen eller i højere grad elbilen.
På denne side vil vi forsøge at guide dig til at træffe den rigtige beslutning i forhold til, om det skal være en diesel-, hybrid-, el- eller benzinbil.
Hvornår skal jeg vælge en benzinbil?
Sat lidt firkantet op kan en helt almindelig dansker (stort set) altid vælge en benzinbil. Som en tommelfingerregel kan man dog sige, at en benzinbil er det rigtige valg, hvis dine daglige ture som regel ikke er på mere end 35 kilometer (pr. tur), og du kører en del by- eller køkørsel. Men benzinbilen afholder dig ikke fra at bruge bilen på en anden måde. Du kan naturligvis også sagtens køre langt på motorvej eller på ferie i din benzinbil. En benzinbil er først og fremmest et godt valg rent økonomisk for de mindre bilklasser, så har du et økonomisk loft på omkring de 150.000-200.000 kroner, er det stadig blandt benzinbilerne, at mulighederne er flest.
Hvornår skal jeg vælge en dieselbil?
Da el- og hybridbiler stadig kun var noget, man kiggede lidt på, når man var på biludstilling, stod valget reelt kun mellem benzin- eller dieselbil. Og på trods af væksten i el- og hybridbiler er der stadig mange, der står med valget mellem de to klassiske brændstoftyper. Men hvornår kan det betale sig at vælge en dieselbil? Man kan sige, at hvis du til hverdag har lange pendlerafstande og meget motorvejskørsel, kan dieselbilen være et godt alternativ til en benzinbil. Din dieselmotor skal nemlig nå at blive gennemvarm. Om sommeren skal du køre minimum 30 km pr. tur, før motoren er gennemvarm. Om vinteren skal du køre længere for at opnå den optimale driftstemperatur alt afhængig af den aktuelle udetemperatur. Du skal have minimal kø- eller tomgangskørsel på dine primære ture i dagligdagen. Ellers risikerer du, at din motor soder for hurtigt til.
Hvornår skal jeg vælge en elbil?
Før du bliver helt klar til at købe elbil, skal du overveje, hvad dine behov er. Elbilen er især et godt valg, hvis du primært bruger den til bykørsel eller kortere ture, hvor du kommer frem og tilbage på én opladning. Bilens mulige ladehastighed og ikke mindst dine lademuligheder er også vigtige. Bor du i hus, vil du kunne få din egen ladestander, men ellers er du afhængig af det offentlige ladenetværk. Du skal også overveje, om du har behov for anhængertræk. Når du har det, kan du for alvor blive klog på, hvilken elbil som matcher din hverdag bedst. Læs alt om fordele og ulemper ved elbiler her.
Hvornår skal jeg vælge en hybridbil?
Mange overvejer en hybridbil, fordi de gerne vil køre grønt, men ikke vil lade sig begrænse af rækkevidde og ladetid, som det er tilfældet med en elbil. For plugin-hybrider gælder det, at de kan køre som en elbil på korte afstande, og når du kører langt, fortsætter den på benzin eller diesel, når der ikke er mere strøm tilbage. Ulempen er, at to drivlinjer fylder i bilen, og det betyder både mere vægt og mindre bagageplads eller mindre fleksibel kabine. Du skal kunne lade hjemme eller på din arbejdsplads for at kunne få optimal glæde af en plug-in-hybridbil. Hvis du ikke får ladet den op, kører den selvsagt kun på benzin, og benzinforbruget kan faktisk ofte være højere end på en almindelig benzin- eller dieselbil.
Hvilke faktorer er gældende ved valg af motorvariant?
Der er flere forskellige ting, der spiller ind, når du skal vælge, hvilken motortype der skal være i din næste bil.
Kørselsmønsteret og -behovet
...har meget at sige, når du skal vælge motorvariant. Ofte vil kørselsbehovet være mindst lige så vigtig som antallet af kørte kilometer. Benzin-, el- og hybridbiler er nemlig langt bedre til at håndtere de mindre ture, da det tager længere tid for en dieselbil at blive varm og yde sit optimale i forhold til brændstofforbruget.
Dertil skal man også notere sig, at hybridbilen bruger ren eldrift ved igangsætning og blid acceleration, altså noget der forekommer hyppigt ved bykørsel. Dermed er hybridbilen ganske omkostningseffektiv til bykørsel.
Det samme gælder elbiler, men her kommer vi så også til kørselsbehovet. For med en elbil skal man være meget opmærksom på rækkevidden. Nogle elbilers rækkevidde er ikke så stor, som en fuldt optanket forbrændingsbil - og det tager tid at lade dem op i forhold til at tanke brændstof. Dog er rigtig mange elbilers rækkevidde efterhånden så stor, at de dækker behovet for 90 % af danskerne, og ligeledes findes der hurtigladere rundt omkring i Europa, der ikke gør det til et problem at tage på bilferie i sådan en bil.
Købs- og salgsprisen
...er også et væsentligt parameter. Ofte er dieselbiler dyrere end benzinbiler. Køber man en el- eller hybridbil, så koster den også generelt mere end både diesel- og benzinbiler grundet den mere moderne teknologi. Dog er afgiften med til at udligne skellet, så differencen faktisk ikke er så stor, som man kunne tro.
Dog skal ekstraudgiften på dieselbiler og hybridbiler gerne tjene sig selv hjem igennem den lavere pris på brændstof og et lavere brændstofforbrug og den forventelige mindre værdiforringelse (i nogle tilfælde) sammenlignet med en benzinbil.
For elbiler gælder det, at de ofte er lidt dyrere end konventionelle biler, men ikke så meget, som man skulle tro, da de danske afgifter er med til at give ”rabat” på de grønne biler indtil 2035. Der er en vis usikkerhed i forhold til gensalgsværdien, fordi de er forholdsvis nye på brugtbilmarkedet. Her ser vi dog lige nu, at elbilerne holder en rigtig fin brugtbilspris - dette kan dog delvist godt være drevet af den udfordrende leveringsituation, men markedet er ved at være mere modent, hvad angår teknologien. Samtidig kan køberne af brugte elbiler muligvis se batteriets ukendte kapacitet i længden som en risikofaktor, selvom de første indikationer dog har vist det stik modsatte. En elbils batteri holder langt bedre, end man havde turde håbe på fra fabrikkens side.
Støj i kabinen
...kan for nogle også være en afgørende faktor ved valg af bilmotor. En dieselbil larmer overordnet set mere end en benzinbil. Dog er støjniveauet inde i kabinen forbedret så markant de sidste 15 år, at forskellen ofte er tæt på ubetydelig.
Derudover findes der også metoder til at reducere støjen yderligere i form af støjdæmpning. Betyder støjniveauet mere for dig, så er hybridbilen et bedre valg, da den bruger el-teknologien i mange sekvenser, der reducerer støjen betydeligt. Det mest optimale er naturligvis at vælge en elbil, som kun har dækstøjen, hvilket er markant lavere end på de øvrige motor-typer.
Klima og miljø
...er en sidste ting, der bør nævnes. Tænker man på at skåne miljøet, så er elbilen det bedste valg, men har man ikke tilgængeligheden i forhold til ladestander, så kan en hybridbil også være et skridt på vejen. De nye dieselbiler er blevet så gode i dag, at deres CO²-udslip faktisk er mindre end samme størrelse benzinbil.
Reparationsomkostningerne - hvor er de højst?
Teknologien og måden motoren fungerer på er mere avanceret i en dieselbil sammenlignet med en benzin. Hybridbilen er endnu mere kompliceret og nyere teknologi, hvilket også afspejler sig i prisen på de forskellige komponenter i motoren. Derfor vil en benzinbil altid være billigere end en dieselbil, og en hybridbil vil være tilsvarende dyrere i reparationsomkostninger, når vi kigger på en gennemsnitsbetragtning.
I forhold til elbiler mangler man erfaring, da de fleste biler endnu ikke har kørt langt nok, til at man kan lave en generel betragtning. Der er dog væsentligt færre komponenter at holde vedlige i en elmotor end i de tre andre motortyper, hvorfor man generelt kan forvente markant lavere service- og reparationsomkostninger samlet set.
Hvad med afgifter og forrentning?
Du er nu opmærksom på, at konklusionen baserer sig på meget mere end købsprisen, og hvor langt bilen kører på literen. For selvom dieselbiler kører længere på literen, så er ejerafgiften + udligningsafgiften pr. år ofte højere for dieselbiler.
Derudover skal man tage forrentningen i betragtning, da en el-, diesel- og hybridbiler ofte er dyrere end en benzinbil - og beløbet, du betaler i rente ved en evt. finansiering, vil derfor også være højere.
Konklusion
Forhåbentlig er du nu blevet en smule klogere på, hvilke faktorer der har en indvirkning på totaløkonomien og valget af motortype for en benzin-, diesel-, el- og hybridbil. Det er nemlig ikke nok blot at tage udgangspunkt i antal årlige kørte kilometer og brændstofpriserne, når man skal vurdere hvilken motorvariant, der er det billigste og bedste. Behovet skal hænge sammen med motortypen i lige så høj grad som prisen. Rigtig mange faktorer påvirker totalprisen, og det er derfor en god idé at indregne, hvor lang tid man har planer om at beholde bilen, da totalpriskurven for benzin-, diesel-, el- og hybridbiler rammes efter forskellige antal år og er afhængig af:
Bilmærke | Motorkapacitet | Kørte kilometer om året | Købs- og salgsprisen | Kørselsmønster | Afgifter og forrentning