Alt du skal vide om opladning af elbil
Spørgsmålene om opladning af elbiler hober sig hastigt op. Herunder har vi givet dig et overblik over alle de ting, du skal vide, i forbindelse med ladning af elbiler.
Opladning af din elbil
I takt med elbilernes stigende popularitet melder flere og flere spørgsmål sig naturligt omkring opladning.
Flere og flere vælger at gå over til en elbil, når bilen skal skiftes ud, og opladning er et af de suverænt vigtigste elementer, når man overvejer en elbil. Her i overgangsfasen til el er der mange ting at tage stilling til – eksempelvis valg af ladestation, valg af ladeabonnement, installation af lader, pris for opladning, ladestander til elbil hjemme vs. offentlige ladestandere, lynopladning og meget mere.
Herunder har vi samlet alle de vigtigste spørgsmål og informationer i forbindelse med opladning af elbiler, så du kan få et overblik over alt det, du skal vide.
Se elbiler til salg lige nuBliv klogere på prisudviklingen på elbiler
Deltag i vores webinar "Prisen på elbiler 2024/25" den 25. september kl. 20-21. Tilmeld dig HER.
Hop direkte til indhold
- Opladning hjemme
- Opladning ude
- Eje eller leje sin ladestander?
- Hvilke ladestik er der til elbiler?
- Installation af ladestander
- Hvordan oplader du billigst?
- Brug af mormorkabler
- Hvor lang tid tager det at oplade?
- Lynopladning
- Hvad koster lynopladning af elbiler?
- Hvad koster det at oplade ved "alm." hastighed?
- Hvor langt kører en elbil på en opladning?
- Opladning på køreferien
- Find ladestander nær dig
Opladning af elbil derhjemme
Størstedelen af elbil-ejerne oplader deres elbil derhjemme. Opladning derhjemme har nogle klare fordele:
Eje eller leje sin ladestander?
Når du skal oplade din elbil derhjemme, skal du vælge, om du vil eje eller leje din ladestander.
Eje:
- Køber du din egen ladestander, eksempelvis hos Clever, betaler du en engangsbetaling på 8-10.000 kr. for køb og installation af ladestanderen. Det kan koste ekstra, hvis din installation kræver ekstra ydelser, såsom kabelnedgravning og stilladsarbejde.
- Du ejer selv standeren og kan bruge den, så længe du har lyst til. Det kan også være et ekstra salgsparameter ved salg af bolig.
- Du kan købe et abonnement til en fast, lav pris på 80-100 kr. om måneden. Ved at købe et abonnement, sørger ladeleverandøren for, at du får refusion på elafgiften. Tegner du ikke et abonnement, vil du ikke kunne at få refusion (medmindre du i forvejen har varmepumpe og får el-refusion), men betaler blot dét ekstra i strøm. Sidstnævnte kan være en fordel, hvis du ikke har et stort kørselsbehov.
Leje:
- Lejer du din ladestander via en ladeleverandør som Clever eller OK betaler du alt mellem 2.000-10.000 kr. for installation af ladestanderen. Det kan koste ekstra, hvis din installation kræver ekstra ydelser. Nogle bilforhandlere medfinansierer ladestanderen, når du køber eller leaser en ny bil.
- Ladestanderen tilhører ladeleverandøren og skal nedtages ved endt abonnement. Nogle ladeleverandører har et gebyr for nedtagning af ladestanderen. Du kan imidlertid godt lade abonnementet køre videre, hvis du køber en anden elbil.
- Du betaler en fast, men noget højere, abonnementspris på ca. 800 kr. om måneden. Oftest vil du også have adgang til at oplade på ladeleverandørens offentlige ladestandere. For dette beløb får du fri strøm med fuld refusion af den anvendte strøm.
Hvad, der er det rigtige for dig, er afhængigt af, hvor meget du lader. Hvis du kører rigtig mange kilometer, kan det oftest give bedst mening at leje en stander med et abonnement, da du kan lade lige så meget du ønsker, uden at det koster dig ekstra. Hvis du har et normalt kørselsbehov, giver det bedst mening at købe din egen ladestander. Hør mere om leje vs. eje af ladestander i videoen fra vores elbil-webinar.
Opladning af elbil på offentlige ladestandere
Mange mennesker, særligt lejlighedsbeboere i storbyer, har ikke mulighed for at installere en ladestander til elbilen derhjemme. Derfor tilbyder ladeleverandører såsom Clever, at du kan oplade din elbil på deres offentlige ladestandere. Her har du to muligheder:
Med abonnement
Du køber et abonnement til ca. 800 kr. om måneden og får ubegrænset opladning i hele ladeleverandørens netværk af offentlige ladestandere.
Uden abonnement
Bruger du ikke altid ladestandere fra den samme ladeleverandør, eller oplader du ikke så tit, kan du også oplade din elbil uden abonnement på fx Clever-ladestandere, hvor du blot tilkobler dine kortoplysninger i appen og betaler fra gang til gang. Helt på samme måde som hvis du tankede benzin eller diesel.
Ladeleverandørernes apps kan samtidig vise, hvad strømmen koster på den konkrete offentlige stander. Endvidere kan du finde et kort med alle deres ladestandere og se, hvorvidt de er ledige lige nu. Læs mere om det i afsnittet her.
I videoen herunder fra vores elbil-webinar, kan du høre mere omkring abonnementer til opladning ude.
Ladestik-typer til elbiler
Når vi snakker ladestik til elbiler, findes der 3 almindelige ladestik-typer.
Type 2-stik:
Type 2-stikket er standardstikket til moderne elbiler. Det er det stik, der sidder i enden på det kabel, som du bruger til din ladeboks derhjemme eller hvis du skal AC-lade ude (alm. hastighed). Type 2-stikket kan benyttes med både 1 og 3 faser. Type 2-stikket kan maksimalt lade med op til 50 kW.
CCS-stik:
CCS-stikket er stikket til lynladning. Stikket sidder i lynladestanderen og er kompatibelt med Type 2-stikket i din bil, der dermed gør at du kan DC-lade (lynlade). CCS kan lade med helt op til 350 kW. CCS har siden 2014 været et EU-krav.
CHAdeMO-stik:
CHAdeMO-stikket er ligeledes et stik til lynladning. Det er udviklet af japanske bilproducenter og efter EU-kravet i 2014 omkring brug af CCS-stik, er det i praksis ved at blive udfaset. Dog er der stadig ældre asiatiske biler såsom Nissan Leaf, der har denne stiktype. Mange ladestationer har stadig mulighed for brug af CHAdeMO-stikket, men det må forventes at det vil blive reduceret i årene frem, da det er relevant for så få elbiler på markedet.
I teorien er der også et fjerde stik, nemlig mormorstikket. Det bør dog betragtes som et nødstik - læs mere om mormorstikket her.
Installation af ladestander til elbil
For at opladningen af din elbil foregår ordentligt og sikkert, skal du benytte en elinstallation, som er dedikeret elbilen. Den optimale løsning er således helt separat fra resten af boligens strømforsyning. Dette sikrer, at opladningen af din elbil ikke påvirker elinstallationerne i resten af boligen, ligesom det ikke vil påvirke opladningen af elbilen, hvis boligens HPFI-afbryder slår fra. Sikkerhedsstyrelsen anbefaler endvidere, at du bruger en installation kun til din elbil, som har egen sikringsgruppe og fejlstrømsafbryder samt en ledning, der er dimensioneret rigtigt med tilstrækkelig jording og uden forlænger koblinger.
Når du lejer en ladestander hos f.eks. Clever står deres elektrikere altid for installationen hjemme hos dig. Hvis du selv køber en ladestander til din elbil, så kan du i nogen tilfælde selv stå for installationen – her bør du altid benytte dig af en autoriseret elektriker. Nogle leverandører tilbyder også opsætning ved køb af deres ladestander. F.eks. Clever som du kan læse mere om her.
Prisen
Hvad det koster at få installeret en ladestander hjemme hos dig, kommer altid an på de lokale forhold – nemlig hvordan den nuværende elinstallation er, og hvor langt der er fra eltavlen til der, hvor ladestanderen skal sættes op. Det har nemlig indvirkning på, hvor meget strøm eltavlen kan håndtere, samt hvor besværligt det er at opsætte kablerne.
En standardinstallation, som de fleste kan benytte, koster 7-10.000 kr. afhængig af, hvilken ladeleverandør du vælger. Dette inkluderer både standeren og installationen af denne. Kræver din bolig ekstra ydelser, koster det dig ekstra. Det kunne være kabelnedgravning, ny eltavle, stilladsarbejde eller andet, som ikke indgår i standardinstallationen. Derfor er det en god idé at kontakte en elektriker på forhånd for at få vurderet, hvad det konkret vil koste i din bolig.
Når du skal have installeret en ladestander til din elbil, skal du også tage stilling til, hvor meget strøm der skal kunne løbe igennem ledningen, og hvor meget modstand der er i ledningen. I den billige ende finder du kabler, der kan levere 3,7 kW, mens et dyrere kan levere 11 kW. Hvad du skal vælge, er en opvejning af hvad der passer til din elbil lige nu, men også hvad du forventer at skulle bruge i fremtiden. Det kan derfor være en investering værd at vælge en løsning, der kan levere noget mere og fremtidssikre din boligs ladeløsning. Typisk er prisforskellen på kablerne heller ikke mere end 500-1.000 kr. Hør mere om installation af ladestander i videoen fra vores elbil-webinar.
Hvordan oplader man sin elbil billigst?
Udover at der kan være stor forskel på den dyreste og billigste strøm afhængigt af hvilket elselskab du vælger, er fælles (næsten) for dem alle, at elpriserne svinger meget i løbet af et døgn. Derfor er det vigtigt at se på, hvornår du lader din elbil billigst. Der kan som nævnt nemlig være rigtig stor forskel på, hvad det koster at oplade din elbil, afhængig af hvornår på døgnet, du oplader din bil, og dermed hvor høj elprisen er på det konkrete tidspunkt.
Priserne er oftest markant lavere sent om aftenen og i særdeleshed om natten, hvor der er mindre efterspørgsel på strømmen. Om eftermiddagen, særligt mellem kl. 17-20, er elpriserne særligt høje, da det er her størstedelen af os vasker tøj, benytter opvaskemaskine, bruger ovnen eller komfuret til madlavning osv. – altså aktiviteter der øger efterspørgslen på strøm og dermed får elpriserne til at stige. Det er ikke overraskende, hvis strømmen koster op imod 2-3 gange mere på spidsbelastede tidspunkter sammenholdt med tidspunkter, hvor efterspørgslen er lav.
Men der er en smart løsning!
Ladeleverandørerne er i stigende grad begyndt at introducere konceptet ”intelligent opladning”, der sørger for at din elbil oplader på det billigste tidspunkt. Det er en option, du kan slå til, såfremt du ikke skal bruge bilen før næste dag. Når du sætter din bil til opladning om eftermiddagen, vil den derfor ikke begynde opladning med det samme, men indstille opladningen til der hvor elpriserne er lavest – typisk om natten og de sene aftentimer. Det kan spare dig for rigtigt mange penge i det lange løb og sikrer samtidig at du ikke overbelaster din boligs strømkapacitet, fordi du ikke lader samtidig med f.eks. madlavning og tøjvask.
Bemærk at dette kun gælder opladning hjemme, da de offentlige ladestandere selvfølgelig er lavet til her-og-nu-opladning, så flest mulige mennesker kan få gavn af dem. Hør mere om intelligent opladning i videoen fra vores elbil-webinar.
Brug af mormorkabler til at oplade sin elbil
Når du køber en elbil, følger der oftest et såkaldt ”mormorkabel” med til din bil. Det bliver kaldt et mormorkabel, fordi det giver mulighed for at oplade din elbil, når du f.eks. er på besøg hos mormor, der jo sjældent har en ladestander stående, og du derfor i stedet kan oplade via en almindelig stikkontakt. Nogle elbils-ejere bruger dette som deres faste opladningsstik, men det er en udbredt misforståelse at bruge dette som den primære opladningsløsning, og kan være farligt, da det øger sandsynligheden for overophedning og brand.
Når du oplader din elbil derhjemme, bør du generelt bruge et rigtigt ladestik. Man kan i nødsituationer bruge mormorkablet, men det er vores klare anbefaling kun at bruge mormorkablet i de situationer, hvor det er absolut nødvendigt, og altså ikke som din dag-til-dag lademetode. Af samme årsag kaldes mormorkablet også nødladeren. Mormorkablet har nemlig store begrænsninger, der giver risiko for overophedede elinstallationer, og det er derfor kun ment som en hjælp i en situation, hvor du akut har brug for lidt strøm, der kan få dig hen til nærmeste rigtige lader. Hvis du står i en situation, hvor du har brug for mormorkablet, anbefaler Sikkerhedsstyrelsen, at du ikke oplader i mere end 2 timer i en stikkontakt med en strømstyrke på over 6 ampere.
Hør mere om brug af mormorkabel i videoen fra vores elbil-webinar.
Hvor lang tid tager det at oplade en elbil?
Tiden det tager at oplade en elbil varierer alt efter model og opladningssystem. Der er derfor ikke noget facit for, hvor lang tid opladning tager generelt. Man kan imidlertid med en almindelig hjemmelader typisk regne med, at en opladning tager mellem 5 og 8 timer på de fleste elbiler (og 10-12 timer på de helt store batterier). Vi har udvalgt nogle eksempler til dig (data fra importørens website - november 2024):
Model | Opladningstid |
Fiat 500e (42 kWh) | 4t 15m |
Kia EV3 (81 kWh) | 7t 30m |
Cupra Born (82 kWh) | 7t 30m |
Skoda Enyaq (82 kWh) | 8t |
Volvo EX30 (69 kWh) | 8t |
VW ID.4 (82 kWh) | 8t 30m |
BMW i4 (81 kWh) | 8t 30m |
Renault Scenic (87 kWh) | 9t |
Audi Q6 (100 kWh) | 10t |
Mercedes EQS (118 kWh) | 12t 25m |
Nogle elbiler kommer også med mulighed for lynopladning, hvor man typisk kan lade fra 10-80% på blot 15-30 minutter. Læs mere om det i næste afsnit.
I videoen herunder fra vores elbil-webinar, kan du høre mere omkring hvad opladningstiden er afhængig af.
Lynopladning af elbil
De elbiler der kommer på markedet i dag, har mulighed for lynopladning (også kaldt både hurtigladning og Super Charging). Med lynopladning kan du typisk lade fra 10-80% på blot 15-30 minutter. Det er 8-10 gange hurtigere end på en almindelig ladestander. Grunden til at man kun tæller lynopladning op til ca. 80-90% er, at det tager forholdsmæssigt længere tid at lade de sidste 10-20% (og de første 10%) på et elbilbatteri. Derfor kan det bedst svare sig tidsmæssigt at oplade til 80-90%, køre videre og evt. lade en gang mere senere på din tur, end at sidde og vente på de sidste 10-20%.
Transportministeriet og ladeleverandørerne arbejder løbende på at få flere lynopladningsstationer på vejene, men lynopladningsstationerne vil typisk befinde sig på indfaldsvejene og motorvejene, og i mindre grad i tættere bebyggede områder, da det er tiltænkt de lange ture. Vi ser imidlertid flere og flere lynopladningsstationer ved større parkeringspladser, indkøbscentre, supermarkedet og lign., men også i fremtiden vil fokus særligt være langs motorvejene på rastepladser og tankstationer. Det er væsentligt dyrere at installere lynladere, og derfor vil udbredelsen af disse standere heller ikke foregå i samme tempo, som vi ser det med almindelige ladestationer i dag.
I videoen herunder fra vores elbil-webinar, kan du høre mere omkring status på lynopladning og offentlige ladestandere generelt.
Hvad koster lynopladning af elbiler?
Kilde (bliver løbende opdateret): https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybridbil/opladning/se-prisen-lade-din-elbil-paa-en-offentlig-ladestander. Ved køb af abonnement, kan du opnå endnu billigere priser hos de enkelte udbydere.
Som nævnt tidligere, er det meget dyrere at installere lynladestationer, hvilket også afspejler sig i en dyrere opladningspris for dig som kunde, medmindre du har et abonnement hvor det er inkluderet. Har du ikke det, koster det pt alt imellem 2,5-6 kr. pr. kWh som illustreret på listen.
Prisen varierer en del imellem udbyderne, og derfor er der mange penge at spare ved at undersøge priserne på forhånd. Lad os prøve at illustrere prisforskellen i praksis.
Opladning af en Tesla Model 3 Long Range med 75 kWh batteri (629 km.)
Pris hos Tesla
2,74 kr.*75 = 206 kr. for et fuldt batteri
Pris hos Ionity
5,27 kr.*75 = 395 kr. for et fuldt batteri
Som du kan se, kan der være mange penge at spare ved at vælge en af de billigere ladestationer. Derfor anbefaler vi, at du får et overblik over ladestandere inden du kører hjemmefra og planlægger hvor du vil lade henne.
Dog skal det siges, at selv hos den dyreste udbyder uden noget rabat, betaler du markant mindre hvis du sammenligner det med at ”fylde en tank” og få over 600 km. på en gns. benzinbil.
Hvad koster det at lade en elbil ved "alm." hastighed?
Ligesom tiden det tager at oplade en elbil, varierer prisen på opladning også afhængig af bilmodel og opladningssystem, da nogle modellers batteri kan indeholde mere end andre. Endvidere afhænger det også af prisen på din strøm, hvorvidt du har en fastprisaftale på din strøm, om du får refusion m.m.
Opladning derhjemme
- Du ejer standeren med abonnement: Abonnementspris på 80-100 kr. om måneden. Hertil kommer el-prisen på ca. 2 kroner pr. kWh, men du får refusion på elafgiften på 0,95 kroner pr. kWh*. Eksempel på Kia EV6 med batteri på 77,4 kWh og et spild ved opladning på ca. 10 %: (2 kr.-0,95 kr.)*77,4*1,11 = 90,2 kr. for fuldt batteri.
- Du lejer standeren: Abonnementspris på ca. 800 kr. om måneden. Du kan lade så meget du har lyst med refusion af den anvendte strøm (refusion pr. kWh er bestemt af leverandør).
Udover de løbende omkostninger til opladning er der selvfølgelig også installation af ladestanderen. Læs mere om det i afsnittet her.
Se vores beregner på hvad det koster at oplade din elbil derhjemme.
*Refusionssats pr. 1. januar 2024
Opladning ude
- På almindelig offentlig ladestander med abonnement: Abonnementspris på ca. 800 kr. om måneden. Du kan lade så meget du har lyst på alle ladeleverandørens offentlige standere.
- På almindelig offentlig ladestander uden abonnement: Du betaler pr. gang du oplader – regn med at betale 2-3 kr. pr. kWh.
- På lynladestation: Har du et abonnement, er lynladestationerne nogle gange inkluderet. Har du ikke et abonnement, betaler du pr. gang. Prisen varierer en del, og kan være dyrere end normal opladning på offentlig ladestander – forvent 3-6 kr. pr. kWh. Læs mere om lynopladningspriser.
Som du kan se, er der mange faktorer der spiller ind i den konkrete pris for dig. Som hovedregel kan man dog sige, at hvis du kører rigtig mange kilometer (+25.000 km. om året), giver det bedst mening at leje en stander med et abonnement, da du kan lade lige så meget, du ønsker, uden at det koster dig ekstra. Hvis du kører lidt færre kilometer end 25.000 om året, giver det oftest bedst mening at købe din egen ladestander.
Der er imidlertid ingen tvivl om, at prisen på opladning er elbilernes klare fordel. Derfor kan du, lige meget hvilken ladeløsning du vælger, forvente at spare en del penge i forhold til at tanke benzin eller diesel.
I videoen herunder fra vores elbil-webinar, kan du høre mere omkring, hvilket abonnement der passer til dit kørselsbehov.
Hvor langt kører en elbil på en opladning?
Det varierer meget, hvor langt en elbil kører på en opladning alt efter model. Vi har udvalgt nogle eksempler til dig herunder, blandt nogle af de mest populære elbiler i Danmark (WLTP-data fra importørens website - november 2024). Se endnu flere rækkevidde-eksempler her.
Model | Rækkevidde (op til) |
Fiat 500e | 331 km. |
Volvo EX30 | 476 km. |
Peugeot E-5008 | 500 km. |
Nissan Ariya | 536 km. |
VW ID.5 | 556 km. |
Xpeng G9 | 570 km. |
Kia EV3 | 605 km. |
Renault Scenic | 625 km. |
Tesla Model 3 | 702 km. |
Mercedes EQS | 815 km. |
Selvom rækkevidden er meget forskellig fra model til model, så er rækkevidden på de nye elbiler mere end rigeligt til de fleste menneskers kørselsbehov. I teorien vil minimum 80-90% af danskerne kunne nøjes med at oplade en enkelt gang om ugen. Og udviklingen på rækkevidde, ladeløsninger og hastighed for ladning bliver kun bedre og bedre, som tiden går.
Opladning på køreferien
Køreferie i elbil kræver lidt mere planlægning end køreferie i en fossilbil, fordi du typisk skal holde lidt flere pauser til opladning. Infrastrukturen bliver imidlertid bedre og bedre hele tiden, og der er i dag over 500.000 ladestandere i Europa. Med den rette forberedelse, er det stadig meget overskueligt at tage på køreferie i en elbil - og du kommer markant billigere frem end du havde gjort i en fossilbil. Herunder har vi listet, hvilke ting du skal have styr på inden afgang, for at få den bedste oplevelse:
A Better Routeplanner
Når du skal på køreferie, anbefaler vi at du inden afgang kigger nærmere på appen 'A Better Routeplanner'. Som navnet antyder, så er det en app der hjælper dig med ruteplanlægningen til din tur.
Inde i appen vælger du din elbil, start/slutpunkt og strømniveau fra start, og så vil appen plotte ladestationer ind på ruten og fortælle hvor lang tid du skal lade. Vi har vist dig et eksempel herunder.
Eksempel:
- Tesla Model 3 Long Range
- Fra Agenavej 15, Greve
- Til et hotel ved Gardasøen, Italien
Vi har valgt indstillingen ”Færre, men lange stop”, men du kan også vælge en rute hvor du kommer endnu hurtigere frem, men med flere små stop.
Find ladestander – overblik over ladestationer til din elbil
Du kan nemt finde en ladestander nær dig. Både ladeleverandørerne, bilmærkerne og tredjeparts apps har gjort det tilgængeligt via kort, hvor du kan se alle offentlige ladestandere. Vi har samlet et par af de største herunder til dig:
- Clever: Alle Clevers offentlige standere samt status på ledighed
- Plugshare: Community-baseret drevet af elbils-ejere på tværs af lande og udbydere
Hvis du skal på køreferie i udlandet, kan du benytte apps som ”A Better Routeplanner” til at få et overblik over, hvilke steder du kan oplade din elbil på vejen. Du indtaster blot, hvor du starter turen, hvor du ender, og hvor meget strøm du starter med. Så vil appen give dig en direkte beskrivelse af ladestationer på ruten, fortælle dig hvor lang tid du skal lade på den konkrete ladestation og samtidig ”plotte” dem ind i din rutevejledning. Læs mere om opladning på køreferien.
FAQ - Hyppigt stillede spørgsmål om opladning
-
Det varierer meget, hvor langt en elbil kører på en opladning alt efter model. De fleste modeller har en rækkevidde på 3-500 km, mens enkelte modeller har rækkevidder på +600 km. Vi har udvalgt en række eksempler til dig blandt nogle af de mest populære elbiler i Danmark, dem kan du se her.
-
Tiden det tager at oplade en elbil varierer alt efter model og opladningssystem. Der er derfor ikke noget facit for, hvor lang tid opladning tager generelt. Man kan imidlertid med en almindelig lader typisk regne med, at en opladning tager mellem 5 og 10 timer.
Nogle elbiler kommer også med mulighed for lynopladning, hvor man typisk kan lade fra 10-90% på blot 15-30 minutter.
Hør et uddybende svar fra vores elbil-webinar herunder.
-
Prisen på opladning varierer afhængig af bilmodel og opladningssystem, da nogle modellers batteri kan indeholde mere end andre. Endvidere afhænger det også af prisen på din strøm, hvorvidt du har en fastprisaftale på din strøm, om du får refusion m.m. Vi har lavet et overblik over de forskellige muligheder her.
-
Ja, hvis du ikke kører mange kilometer, så er det ofte billigere, når du lader via din egen ladestander og får refusion. Derudover behøver du ikke at lede efter en ledig stander for at kunne oplade din bil. Valget mellem egen ladestander eller offentlig ladestander er ofte ikke et økonomisk spørgsmål, men et spørgsmål om hvad de lokale muligheder er. Dem der vælger offentlige ladestandere er ofte folk i lejlighed eller andre, hvor installation af en hjemmelader vil være meget dyr eller sågar umulig.
-
Hvis du bor i fx et lejlighedskompleks i København uden gode muligheder for opladning, kan det være fornuftigt at kigge ind i mulighederne for at lade enten på dit arbejde eller via supercharger-stationer.
-
Transportministeriet og ladeproducenterne arbejder løbende på at få flere superchargere på vejene, men supercharger-ladestationer vil typisk befinde sig på indfaldsvejene og motorvejene, og i mindre grad i tættere bebyggede områder, da det er tiltænkt de lange ture.
I videoen herunder fra vores elbil-webinar, kan du høre mere omkring status på lynopladning og offentlige ladestandere generelt.
-
De fleste elbil-kunder køber en stander. En del leasingkunder lader kun på det offentlige ladenetværk.
-
Ladeboksen nedtages som udgangspunkt når man ikke længere ønsker abonnementet. Boksen tilhører ladeleverandøren, men de står så også for vedligehold. Skifter man bil og ønsker at beholde abonnementet, kører det blot videre. Standeren leveres efter faser, typisk 3, og kan derfor anvendes til alle biler der lader med samme stik og max 3 faser. De bokse, der monteres, kan både lade plug-in- og elbiler.
-
Der kan være stor forskel på hvad det koster at oplade din elbil, afhængig af hvornår du oplader din bil og dermed hvor høj elprisen er på det konkrete tidspunkt. Dog kan du med intelligent opladning sørge for, at din bil oplader på det billigste tidspunkt.
Hør et uddybende svar fra vores elbil-webinar herunder.
-
Når man oplader derhjemme, bør man generelt bruge et rigtigt opladestik. Man kan i nødsituationer bruge et såkaldt ”mormorkabel”, men det er vores klare anbefaling kun at bruge mormorkablet i disse situationer, og altså ikke som din dag-til-dag lademetode.
Hør et uddybende svar fra vores Elbil webinar herunder.
-
En standardinstallation, som de fleste kan benytte, koster 7-10.000 kr. afhængig af, hvilken ladeleverandør du vælger. Dette inkluderer både standeren og installationen af denne. Kræver din bolig ekstra ydelser, koster det dig ekstra. Det kunne være kabelnedgravning, ny eltavle, stilladsarbejde eller andet, som ikke indgår i standardinstallationen. Derfor er det en god idé at kontakte en elektriker på forhånd for at få vurderet, hvad det konkret vil koste i din bolig.
-
For at opladningen af din elbil foregår ordentligt og sikkert, skal du benytte en elinstallation, som er dedikeret elbilen. Den optimale løsning er således helt separat fra resten af boligens strømforsyning. Læs mere om installation af ladestander her.
Hør også et uddybende svar fra vores elbil-webinar herunder.
-
Hvad, der er det rigtige for dig, er afhængigt af, hvor meget du lader. Hvis du kører rigtig mange kilometer, kan det oftest give bedst mening at leje en stander med et abonnement, da du kan lade lige så meget du ønsker, uden at det koster dig ekstra. Hvis du har et normalt kørselsbehov, giver det bedst mening at købe din egen ladestander.
Hør også et uddybende svar fra vores elbil-webinar herunder.
-
Eksempel: Tesla Model 3 Long Range (batteri på 75 kWh og gns. elpris på 2 kr./kWh): 2 kr.*75 = 150 kr. for et fuld batteri med en estimeret rækkevidde på 602 km. Svarer til ca. 25 kr. pr. 100 km.
Fossilbil med en tank svarende til rækkevidden på TM3 = 602 km. (opgivet forbrug på 18 km/l. og benzinpris på 15 kr.): (602/18 = 33,4 l.)33,4 l.*15 kr. = 501 kr.Svarer til ca. 83 kr. pr 100 km.
I det her tilfælde koster det ca. 30 % at køre elbil ift. at køre en benzindrevet bil, altså under 1/3 i omkostninger.
Gns. ladepris de sidste 12 måneder for opladning hjemme = 1,48 kr. Tal fra Clever (gns. for april 2023-marts 2024).
-
Det er både dit kørsels- og opladningsbehov, opladningsmuligheder samt præference til at eje eller leje din ladestander, der afgør hvilken løsning der er den rette for dig. I videoen herunder fra vores elbil-webinar, kan du høre mere omkring, hvilket abonnement der passer til dit kørselsbehov.
Tag elbiltesten
Vi har lavet en test, der kan gøre dig klogere på, om en elbil er det rigtige for dig lige nu. 10 spørgsmål der afklarer, om du er klar til en elbil.