Hvilken bil kører længst på literen?

Hvilke biler, biltyper og motorvarianter er mest brændstoføkonomiske?

Brændstoføkonomiske biler

I Danmark er biler som bekendt belagt med en rigtig høj afgift, og da brændstofpriserne også ligger i den høje ende, samtidig med at man gerne vil skåne miljøet bedst muligt, har mange bilkøbere fokus på, hvor langt deres kommende bilmodel kører på literen, og hvor "grøn" den i det hele taget er. 

På denne side gennemgår vi er række forskellige motortyper og biltyper, som forhåbentlig kan hjælpe dig med at finde den mest skånsomme og økonomiske bil, der passer dine behov. 

Du kan også finde tips til, hvordan du kører mere økonomisk - og du kan finde anbefalinger af nye brændstoføkonomiske biler, og se hvilke superøkonomiske hybridbiler, vi har på lager.

Kontakt os

Nogle af disse biler kører langt på literen

Andersen & Martini er autoriseret forhandler af Opel, Kia og Peugeot. Blandt vores nybilsprogram findes der en række biler, der kører rigtigt langt på literen. Se hvilke ti af vores biler, der kører længst på literen, her. 

Motortyper og brændstoføkonomi

Der er forskel på, hvor langt biler med forskellige motorer kører. Hvilken motortype, man bør vælge, for at få en bil, der kører langt på literen, afhænger blandt andet af ens kørselsmønster og -behov. Samtidig betyder det også meget, hvor stor din motor er. En stor motor vil i reglen køre kortere på literen end en lille motor. Ofte sidder de store motorer i store, og tunge, biler - og høj vægt vil også være med til at hæve brændstofforbruget. Her kan du læse om de forskellige motortyper, og hvor brændstoføkonomiske de i reglen er. 

Benzinmotor

Benzinbilen er generelt den type bil, der kører kortest på literen og har det dyreste brændstof. Derfor er benzinbilen bedst, hvis du ikke kører så mange kilometer om året (højst 20.000 kr.). På trods af ovenstående er benzinbilen attraktiv, især hvis du kører mange korte ture, da benzinmotorer ikke i samme grad som dieselmotorer har behov for at blive gennemvarme for at yde optimalt. 

Benzinbiler er ofte billigere i indkøb end biler med de øvrige motortyper - og den grønne ejerafgift er lavere, da dieselbiler pålægges udligningsafgift (udligningen har til formål at korrigere afgiften mellem benzin- og dieselolie).

Benzinmotor

Dieselmotor

Dieselbilen har markant lavere brændstofudgifter­ end benzinbilen. Det skyldes, at dieselprisen er lavere end benzinprisen - og at dieselbiler oftest kører længere på literen end benzinbiler. Dieselbiler er dog ofte lidt dyrere i indkøb, mens ejerafgiften også er højere (pga. udligningsafgiften). Så der kan være mange penge at spare, hvis du kører mange kilometer om året og længere distancer (min. 15-20 km). 

Som hovedregel skal man køre min. 20-25.000 km/årligt, før det bliver attraktivt at overveje en dieselbil. En almindelig familie-dieselbil kan sagtens køre over 20 km. på en liter diesel. Medierne har desværre været med til at tegne et fejlagtigt billede af moderne dieselbiler, fordi de førhen har haft et dårligt ry. Dette har også været med til at få efterspørgslen af dieselbiler til at falde på trods af, at de efterhånden er mere "miljøvenlige" end benzinbiler.  

Dieselmotor

Hybridmotor

Hybridbil (HEV)
Hybridbilen kombinerer el med benzin eller diesel. En hybridbil (HEV) kan ikke køre langt på ren el – ofte kun op til et par kilometer. Den skal ikke oplades med et kabel, men oplader sig selv, når forbrændingsmotoren startes, og når bilen bremser. Bilen kører på el, når der er nok energi på batteriet, og vil typisk kun assisterer brændstofmotoren der, hvor den har mest behov for det (f.eks. i acceleration).

Brændstofudgifterne er lavere end for en benzinbil, men ikke på niveau med en plugin-hybrid- og elbilerne. Hybridbilen giver mest mening ved bykørsel, hvor batteriet lades ved opbremsning, og bilen starter op med elmotoren. En hybridbil kører typisk omkring 20 kilometer på literen - alt afhængig af bilens vægt og motortype. Det gælder for eksempel Kia Niro Hybrid.

Plug-in-hybridbil (PHEV)
Plugin-hybrid-bilen kan ligesom hybridbilen både køre på el og brændstof. Bilen oplader også sig selv, når benzinmotoren starter, og når bilen bremser, men den kan også lades op fra en ladestander (eller mindre ideelt fra en stikkontakt). Man kan bruge plugin-hybrid som en elbil over en vis distance - og det er med til at holde brændstofforbruget kraftigt nede.

De nuværende plugin-hybrider kan typisk køre omkring 70 km på ren el på et fuldt opladet batteri. Det gælder for eksempel Opel Grandland X Plug-in Hybrid, Kia Ceed SW Plug-in Hybrid og Peugeot 3008 Plug-in Hybrid. Under de rette forhold, vil flere af bilerne kunne nå op at køre omkring 70 kilometer på en liter benzin.

Hybridmotor

Elmotor

Elbilen er den mest miljøvenlige biltype at køre i, da den ikke forurener gennem udstødning. Det kan diskuteres i hvor høj grad elbilen er direkte klimavenlig, da miljøudgiften til at producere de store lithium-batterier er en bekostelig affære for miljøet. Derudover produceres strøm til stadighed i høj grad gennem kulkraft - også herhjemme i DK på trods af store de store frontløbere i Danmark inden for vedvarende energi. 

Elbilen kører på elektricitet, der kommer fra opladelige batterier. Derfor kan man ikke tale om direkte brændstofforbrug ved denne type biler. Der findes dog metoder til at sammenligne omkostningerne til strøm med brændstofomkostningerne.

Elmotor

Elforbrug sammenlignet med benzinforbrug for en elbil

Vi tager udgangspunkt i en benzinpris på 10,50 kr./l og strømpris på 2,25 kr./kWh.

10,50 kr. pr. liter/2,25 kr. pr. kWh = 4,67 kWh pr. liter

I eksemplet benytter vi en e-Niro (64 kWh batteri), som kan køre 455 km. på blandet kørsel og 615 km. ved bykørsel:

455 km./64 kWh = 7,11 km./kWh blandet kørsel | 615 km./64 kWh = 9,61 km./kWh bykørsel

Altså svarer det til:
- 4,67 kWh/L * 7,11 km./kWh = 33,20 km/l ved blandet kørsel
- 4,67 kWh/L * 9,61 km./kWh = 44,88 km/l ved bykørsel

Forstå tallene fra motorregistret 

når staten omregner energiforbrug fra Wh pr. km. til km/l:

Omregningen fra energiforbrug målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km. foretages ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. kilometer med en fast faktor på 91,25.

Dvs. for en Kia e-Niro med elektrisk forbrug målt til 159 Wh/km:

159Wh/km. / 91,25 = 1,74 L pr. 100 km. | 100 km./1,74 L pr. 100 km. = 57,47 km/l

For at undgå at lave hele afgiftssystemet om ved indførsel af den nye WLTP-måling indførte staten en faktor (1,21), man skulle gange den nye WLTP-måling med. Derfor vil du på motorregisteret se tal, som kaldes afgiftsgrundlaget, som benyttes til at regne afgiften på bilen. Det er ovenstående tal ganget med faktoren 1,21:

57,47 km/l * 1,21 = 69,5 km/l

Biltyper og brændstoføkonomi

Brændstofforbruget afhænger i høj grad af, hvilken biltype du vælger. Små biler bruger typisk mindre brændstof end store biler, og vægten og højden spiller naturligvis en afgørende faktor her. Er det vigtigt for dig at køre så grønt eller økonomisk som muligt, er det derfor afgørende, at du gør dig klart, hvilken biltype du rent faktisk har brug for. Se en beskrivelse af biltyperne og deres typiske brændstofforbrug her.

Mikrobil

Mikrobiler er i sagens natur små biler, og derfor vejer de ikke ret meget. Samtidig har de oftest små motorer, der er optimeret til at køre langt på literen. En ny Kia Picanto kører f.eks. op til 19,6 kilometer på literen, hvilket er rigtigt meget for en benzinbil. Mikrobiler har naturligvis ikke ret meget plads, men hvis du oftest bare skal køre alene til og fra arbejde, vil det være en brændstoføkonomisk fordel at køre mikrobil.

KIA Picanto
Peugeot 208
Minibil

Minibiler er lige en tand større og tungere end mikrobiler, men de er som regel stadig ganske økonomiske. En ny benzin-udgave af Kia Rio kører f.eks. helt op til 17,2 kilometer på literen, mens en Peugeot 208 kører helt op til 24,4 km/l, hvis man vælger en dieseludgave. Det samme gælder for Opel Corsa med dieselmotor.  

Mellemklassebil

Mellemklassebiler kan deles op i små og store mellemklassebiler (C- og D-segmentet). Den lille mellemklasse er f.eks. Opel Astra, mens den store mellemklasse består af biler som f.eks. Peugeot 508. I C-segmentet kan man sagtens finde biler, der kører langt på literen. Hvis man kigger på Opel Astra, kan man med en 1.5 dieselmotor nå op på hele 22,2 kilometer på literen, mens en benzinudgave kører op til 18,9 km/l. 

Opel Astra ST
Peugeot 2008
Crossover

En crossover er i princippet er en anden bils skelet, man løfter lidt op i en højere udgave samt øger akselafstanden. Dermed bliver bilen længere - og ikke mindst højere. Begge ting kan have negativ indflydelse på brændstofforbruget, da højere biler oftest har øget vindmodstand, og længere biler ofte vejer mere og derfor er mindre økonomiske. Man kan dog godt få crossovers, der kører over 20 km. på literen. En Opel Crossland X kører f.eks. 21,3 km/l med dieselmotor - mens en Peugeot 2008 rammer 21,7 km/l.

SUV

En SUV er en stor bil, der både fylder godt i højde og bredde - og som er tung. Det betyder, at denne biltype ikke just er den mest brændstoføkonomiske. Her må man prioritere, om man har brug for den megen plads, og hvor meget det betyder for en at sidde højt og have ekstra overblik over trafikken.

For her går man på kompromis med brændstoføkonomien og det grønne islæt. Hvor brændstof(u)økonomisk bilen er, afhænger naturligvis også af motorstørrelsen- og typen. En Peugeot 5008 med dieselmotor med 130 HK klarer sig f.eks. fint med sine 18,9 kilometer på literen. Mange SUV'er fås som hybridbiler, hvilket naturligvis gør dem meget mere brændstoføkonomiske. En Peugeot 3008 Plug-in Hybrid kører op til 71,4 kilometer på literen. 

Peugeot 5008

Brændstoføkonomiske hybridbiler på lager

Vi har altid et stort udvalg af brændstoføkonomiske hybridbiler på lager. Og der er helt sikkert også en, der passer dig.

Hvad er WLTP-målemetoden?

Når man læser om, hvad nye biler kører på literen, er det udregnet efter den såkaldte WLTP-målemetode (World Wide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Man ser ofte begrebet i bunden af bilannoncer og reklamer, hvor det er opgivet, hvor meget en bil kører på literen.

Målemetoden blev taget i brug i september 2017 og afløste den gamle NEDC-test, der havde være benyttet siden 80'erne. NEDC-testen blev kritiseret for ikke at være realistisk, således at bilerne kørte langt mindre på literen, end hvad fabrikkerne opgav.  

Mere realistiske testforhold
Derfor udviklede EU WLTP-testen, som - i forhold til NEDC-metoden - omfatter mere realistiske testforhold i form af mere virkelighedstro kørselsadfærd, flere forskellige kørselssituationer, længere testdistancer og mere dynamiske accelerationer og opbremsninger.

For at sikre, at man som forbruger kan sammenligne forskellige mærker og bilmodeller, gennemføres testen under standardiserede forhold. Derudover bliver bilerne testet på almindelig offentlig vej – denne del af testen kaldes Real Drive Emission (RDE). Ved RDE-testen måles det, om bilens skadelige emissioner holder sig inden for visse grænser sammenlignet med det resultat, der er opnået i laboratoriet.

Sådan kører du mere brændstoføkonomisk

Har siden inspireret dig til at køre mere grønt/brændstoføkonomisk? Så har vi en række råd til, hvordan man sænker sit brændstofforbrug i biler med forbrændingsmotor - ved hjælp af nogle ganske simple tricks:

1. Tjek dæktryk
2. Brug aircondition med omtanke
3. Kør ikke med for høje omdrejninger
4. Fjern overflødig vægt
5. Brems med motoren
6. Kom hurtigt op i det rigtige gear

Klik nedenfor og læs en uddybning af alle punkterne i vores Kør Grønt-guide.

Brændstoføkonomi illustration