Automatisk- eller manuel gear?
Skal du vælge manuelt gear eller automatgear i din næste bil? Vi guider dig til at tage den rigtige beslutning.
Hvilket gear er du til?
Er det bedst at købe en bil med manuelt gear eller automatgear for lige netop dig? Det afgør udelukkende dine prioriteter og behov. Men måske er du alligevel i tvivl. Derfor vil vi her forsøge at klæde dig på til at træffe valget.
Se fordele og ulemperSkal jeg vælge manuelt eller automatgear?
Når man skal købe bil, så har man i nogle bilklasser selv valget, om man vil have manuelt gear eller automatgear. I Danmark har manuelt gear altid været den foretrukne gearkasse - primært pga. afgifterne og dermed prisen for automatgear – i modsætning til f.eks. USA, hvor de formentlig slet ikke kan forstå, at man selv gider skifte gear. I takt med afgiftsnedsættelserne og teknisk udvikling af automatgear med deraf følgende forbedret brændstoføkonomi har danskerne taget automatgearet til sig – og efterspørgslen er stærkt stigende. Du kan også læse om de forskellige typer af automatgear. Eller du kan hoppe til vores side med automatgearbiler til salg.
Fordele og ulemper ved automatgear
Fordele: |
Ideelt ved bykørsel |
Mere bekvemt og afslappet kørsel |
Mindre krævende ved kø-kørsel |
Ulemper: |
Dyrere i indkøb og reparation |
Svært at skifte tilbage til manuelt |
Mindre kontrol ved glatførekørsel |
Fordele ved automatgear
Det automatiske gearskift er først og fremmest ideelt ved bykørsel, hvor man slipper for selv at skulle skifte gear hele tiden og bare kan koncentrere sig om trafikken. Det er også mere bekvemt for chaufføren ikke at skulle betjene en gearstang og en ekstra pedal.
I det hele taget er bekvemmeligheden hovedårsagen til at købe en bil med automatgear. Hvis du har fokus på, at din køretur skal være så behagelig og afslappende, vil en bil med automatgearkasse formentlig øge glæden ved at køre bil både for chaufføren og for passagerene. Det glidende gearskifte går helt ubemærket hen i de nyeste udviklede automatgearkasser.
Biler med automatgear er ganske vist lidt dyrere at købe, men du får også mere for din bil, når den skal sælges. Samtidig er automatic-biler stadig i mindretal i Danmark, når vi taler brugte biler – og derfor kan din bil sagtens være rigtigt eftertragtet ved et salg, hvilket kan være med til at holde brugtvognsværdien oppe.
Ulemper ved automatgear
Først og fremmest er biler med automatgear dyrere end biler med manuelt gear. Man kan hurtigt komme til at betale mindst 20.000 kr. eller mere for en ny bil med automatisk transmission. Prisforskellen er dog blevet mindre de seneste år. Også reparationer er dyrere end på en manuel gearkasse, da teknologien er mere kompleks og kræver mere tid ved reparation.
En anden begrænsning ved automatgearet er, at ikke alle automatgearkasser motorbremser i samme grad, som man selv kan gøre ved at geare ned i en bil med manualgear. Det betyder alt andet lige flere tryk på bremsen, hvilket kan være irriterende for de bagvedkørende, og øger slitagen på bremserne.
Der er også nogle, der mener, at man har mindre kontrol over bilen i glat føre, da man ikke har en kobling til at styre igangsætning etc. med. Og så er der selvfølgelig nogle bilentusiaster, der mener, at automatgear er for dårlige bilister, som ikke kan finde ud af at skifte gear…
Automatgear er standard på en PHEV/elbil
Når du vælger en plug-in hybrid (PHEV) eller en elbil, følger der altid automatgear med. En elmotor er designet til at tage mange tusinde omdrejninger, og det betyder, at elbiler kan nøjes med kun et gear frem og et bakgear. Det giver en lækker, jævn acceleration og resulterer i, at du ikke skal skifte gear.
Fordele og ulemper ved manuelt gear
Fordele: |
Billigere i indkøb |
Bedre brændstoføkonomi |
Større køreglæde for nogle |
Ulemper: |
Mindre bekvemt |
Mange gearskift ved bykørsel |
Anstrengende ved kø-kørsel |
Fordele ved manuelt gear
Langt de fleste biler har manuelt gear i Danmark, hvilket gør markedet større, når man skal sælge bilen igen.
Det er en almindelig opfattelse, at en bil med manuelt gear er lettere at kontrollere i glatføre, da man har koblingen til at hjælpe med at dosere accelerationen. Det kan der sagtens være noget rigtigt i.
Man kan også argumentere for, at det giver den bedste køreoplevelse at have manuelt gear, da man er mere direkte i kontakt med bilens gearskifte og dermed kontrol.
En anden fordel ved det manuelle gear er, at brændstoføkonomien isoleret set er en smule bedre – hvis man altså ved, hvordan man kører bilen økonomisk i gearene.
Biler med manuelt gear er billigere end biler med automatgear. Prisen har dog udjævnet sig en del de seneste år grundet afgiftsændringerne.
Ulemper ved manuelt gear
For det første er det helt banalt mere besværligt. Hvorfor køre bil med en ekstra pedal og en stang, man skal betjene, og samtidig ofte kun have én hånd på rattet?
Den største ulempe ved manuelt gear er de mange skift, man skal lave ved bykørsel. For nogle mennesker betyder det ikke noget, men det kan føles besværligt (og unødvendigt) at skulle skifte gear hele tiden.
Også på motorvej kan det være irriterende at køre med manualgear. Ved kø-kørsel sidder man hele tiden med foden på koblingen, hvilket er anstrengende i længden – og man skal hele tiden skifte gear ved ”elastik-kørsel”. Rent bekvemmelighedsmæssigt er der simpelthen bare ingen fordele ved manuelt gear.
Automatgear-typer
Hvis du har besluttet dig for at købe en bil med automatgear, skal du være opmærksom på, at der findes flere forskellige typer automatgear.
De automatiske gearkasser kan deles op i tre typer (de enkelte fabrikater har dog ofte deres eget navn til den enkelte gearkassetype).
Traditionelt automatgear
Den traditionelle automatgearkasse er på det seneste blevet genfødt og lever derfor i bedste velgående. Denne gearkassetype fungerer med en såkaldt momentomformer, der forbinder motor og gearkasse i stedet for at have en kobling imellem til disse. Igangsætningen fra 0 km/t er mere glidende end med en DCT-gearkasse, da der altid er fremdrift i den traditionelle automatgearkasse. Den gammeldags automatgearkasse kan virke lidt ”elastikagtig” i skiftene, men de nyeste udgaver er mere direkte i afviklingen.
CVT-gear
CVT står for Continuous Variable Transmission. Denne type gear kaldes også milliongear, da ideen bag CVT-gear er at lave en gearing, som er ”uendelig”. Princippet er, at gearingen kan ændres trinløst ved hjælp af to remskiver, der ændres i størrelsen. I teorien er dette gear både effektivt og simpelt.
DCT - Dobbeltkoblingsgearkasse
En dobbeltkoblingsgearkasse (Dual Clutch Transmission) minder rent teknisk om en manuel gearkasse. Den kan have mange forskellige navne, men du kender den sikkert som en DSG-gearkasse (Direkt-Schalt-Getriebe). Da Volkswagen introducerede gearkassetypen tilbage i 2003, overgik den alle andre automatgearkasser på grund af sine glidende skift.
En dobbeltkoblingsgearkasse har to koblinger, der gør gearskiftene mere fleksible og flydende. Den ene kontrollerer de lige gear, og den anden styrer de ulige. Et skift fra for eksempel første til andet gear således kræver bare, at den ene kobling åbner, og den anden lukker - gearene er hele tiden klar. Derfor går det særdeles hurtigt, så længe gearkassen har gættet, om du vil skifte op eller ned.
Automatiseret manuel gearkasse
Som navnet siger, er der her tale om en manuel gearkasse, som arbejder elektronisk. Det betyder, at der ikke er nogen kobling, og bilen skifter selv gear. Typen kendes bl.a. som Tiptronic - mens den hos Peugeot hedder EAT8 (Efficient Automatic Transmission).
Konklusionen
...må være, at du skal vælge en ny bil med manuelt gear, hvis du går meget op i økonomien ved anskaffelse af en ny bil, og hvis din køreglæde bliver større ved at være en mere aktiv fører af bilen.
Er du derimod villig til at betale ekstra for at gøre din kørsel mere behagelig og bekvem – og samtidig godt kan lide, at holde fuld fokus på selve kørslen og dine omgivelser – ja, så skal du købe en bil med automatgear. Og vælger du en plug-in hybrid eller en elbil, så er valget allerede truffet for dig - de kommer nemlig altid med automatgear.
4 fede biler der bør vælges med automatgear
Automatgear fungerer godt i alle biler. Men det hører i manges øjne især til i større biler, der har et højt komfortniveau i forvejen - som for eksempel de store mellemklassebiler og SUV'er.